کراس فیت چیست؟

آمادگی بدنی نه تنها برای هدفی شناخته شده بلکه برای هدفی نامشخص، بله این شعار کراس فیت است. شاید تا به حال بارها اسم کراس فیت و تمرینات سخت آن به گوش شما رسیده باشد.crossfit-720x340

کراس فیت چیست؟
کراس فیت ورزشی است مبتنی بر اهداف تناسب اندام. هدف این رشته ورزشی به کار گیری همه‌ی اندام‌ها و تمرینی فراگیر برای کل بدن است. در واقع تمریناتی که امروزه در کراس فیت مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمریناتی هستند که برای نیروهای ارتشی، دانشگاه‌های پلیس، بوکسورها و ورزشکاران رزمی استفاده می‌شوند تا آن‌ها را برای شرایط غیر منتظره آماده کنند.

فسلفه کراس فیت

فلسفه اجتماعی کراس فیت دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های زندگی و حوادث ناشناخته است و اینکه چطور رنج و سختی را بپذیریم و بتوانیم از آن عبور کنیم. “کرگ گلسمن” بنیانگذار کراس فیت اولین شخصی است که این سیستم تمرینی را تعریف کرد.
او می‌گوید: بعد از بررسی همه‌ی ورزش‌ها و تمرینات فیزیکی از خودمان پرسیدیم چه مهارت‌ها و تغییراتی لازم است تا اجتماع را برای رویارویی با چالش‌ها آماده سازد، بنابراین منتخبی از تمرینات هر رشته را به صورتی منطقی در کنار هم قرار دادیم. در نتیجه تنوع تمرینی زیاد در کراس فیت باعث می‌شود، ورزشکار هر روز با یک چالش تازه روبرو شود یعنی تمرینات سخت در بازه‌ی زمانی کوتاه و با شدت بالا. شاید بپرسید دلیل این همه فشار چیست؟ ما می‌خواهیم از تمرین خود حداکثر نتیجه را بگیریم.
کراس فیت شامل چه تمریناتی است؟
برنامه‌های تمرینی کراس فیت شامل تمرینات هوازی، پلایومتریک انفجاری، ژیمناستیک، تمرین سرعت، استقامت، کار با وزنه و ورزش‌های دیگر است که می‌تواند توسط مربی در جلسه تمرینی ابداع شده و یا فقط از برنامه‌های روتین که به اصطلاح به آن WOD می‌گویند، استفاده شود. این تمرین‌ها اجزای اصلی تناسب اندام را مورد هدف قرار می‌دهند.
یک نمونه WOD می‌تواند به این صورت باشد: ۲۰ دقیقه هر چند تکراری که امکانش بود، یا (AMRAP)
۱۰۰ متر دو
۲ Burpees
۲ ددلیفت ۸۰ کیلویی
۲ بارفیکس
AMRAP یعنی باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا در زمانی که تعیین شده، هر چند دوری که می‌توانید، تمرینات لیست شده را انجام دهید.

کراس فیت چیست؟ با این رشته شگفت انگیز آشنا شوید!با انجام کراس فیت بعد از مدتی تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی، قدرت و استحکام عضلات، نیرو، سرعت و چابکی، به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. کراس فیترها عموماً به صورت همگانی در سوله‌هایی که به آن‌ها BOX می‌گویند، تمرین می‌کنند. جنبه‌ی اجتماعی کراس فیت برای همه‌ی کراس فیترها بیشترین اهمیت را دارد. همگانی بودن، محیط اجتماعی و تمرینات گروهی آن‌ها را تشویق می‌کند تا همدیگر را حمایت کنند و به یکدیگر انگیزه دهند تا به هر ترتیبی شده تمرین‌شان را به اتمام برسانند.
این تمرینات به هیچ عنوان ساده و راحت نیست. بیشترین فشار در بازه‌ی زمانی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بدن شما را تقریباً برای همه‌ی شرایط ناشناخته آماده می‌کند. پس اگر قصد دارید کراس فیتر شوید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سری به باکس‌ها بزنید و از نزدیک با چگونگی تمرینات آشنا شوید. در مجموع کراس فیترها از همه‌ی امکانات استفاده می‌کنند؛ تا بتوانند تمرینات شدید اینتروال را با استراحت‌های بسیار کوتاه با شدت بالا انجام دهند تا هم به نتیجه دلخواه برسند و هم بدنشان به‌ یک برنامه تمرینی عادت نکند.
اگر می‌خواهید در کرافس فیت بمانید باید فاکتورهای زیر را رعایت کنیدcrossfit-1

حرکت

چگونگی حرکت مؤثر و بدون خطر. کراس فیت ورزش آسیب‌های جدی است، اگر نتوانید تمرینات‌تان را درست اجرا کنید در معرض آسیب دیدگی شدید قرار خواهید گرفت. پس علاوه بر نیاز به مربی متخصص و آگاه به تمرینات باید به بدنتان گوش دهید.
شما نمی‌توانید به اندازه‌ی کسی که یک‌سال کراس فیت کار می‌کند وزنه بزنید. پس اگر بدن‌تان می‌گوید متوقف شوید، این کار را انجام دهید و اجازه دهید ریکاوری انجام شود. سعی کنید همیشه ضرب‌آهنگ ورزش‌تان را حفظ کنید. مقداری از انگیزه‌تان را نگه دارید تا روز بعد بتوانید دوباره شروع کنید.

تناسب اندام

چیزی که به عنوان تناسب اندام در کراس فیت در نظر گرفته شده، مشخص است. شما ابتدا باید فرم و اجرای صحیح حرکات را بیاموزید و تمرین کنید. وارد کردن فشار بیش از توان عضله نه تنها به تناسب اندام شما کمکی نمی‌کند بلکه باعث بروز آسیب دیدگی‌های جدی می‌شود که ماه‌ها شما را گرفتار خواهد کرد. پس باید به تدریج عضلات‌تان را تربیت کنید تا بتوانید به شدت و استقامت تمرینات بیافزایید و در نتیجه به تناسب اندام برسید.

تغذیه

اکثر کراس فیترها از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند. گوشت و سبزیجات، آجیل و دانه‌ها، میوه و نشاسته و حذف کردن شکر در رژیم غذایی آن ها دیده می‌شود. هم برای عملکرد بهتر و هم برای اصل سالم خوردن .
کراس فیت بر ۳ اصل استوار است
کراس فیت مبنی بر ۳ اصل مهم همه‌ی ورزش‌ها یعنی ایمنی، اثر بخشی و بهره‌وری شکل گرفته است. این ورزش مفیدترین و جامع ترین تعریف از تناسب اندام را ارائه می‌دهد. افزایش حجم توان ورزشی در طول زمان از اهداف کراس فیت است.
“کرگ گلسمن” می‌گوید زندگی غیر قابل پیش بینی است، سختی‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که ما در کراس فیت انجام می‌دهیم. بنابراین کراس فیت تمرینی است که می‌تواند از لحاظ روحی نیز شما را برای گذشتن از رنج و سختی آماده کند. فشاری که در طول تمرینات متحمل می‌شوید انعکاسی به مراتب کارآمد در زندگی واقعی‌تان خواهد داشت.

تهیه و ترجمه: elmevarzeh.com

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان, دانشگاه اصفهان, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1 دیدگاه دربارهٔ «کراس فیت چیست؟»

  1. ارژنگ می‌گوید:

    سلام
    ایا در کرج همچین کلاسی بصورت حرفه ای نه باری بهرجهت وجود دارد اگر نه در تهران چطور و کجا لطفا راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.