به این گیتی پسند امیدی نیست! / تیمداری در فوتبال پرهزینه چه منفعتی برای گیتی پسند دارد؟

سالیان درازی از دوران طلایی فوتبال اصفهان می‌گذرد و اگرچه قهرمانی فصل گذشته سپاهان در لیگ برتر و ذوب‌آهن در جام حذفی، امید اندکی برای بازگشت این دوران را در بین اهالی فوتبال اصفهان زنده کرد اما، این اتفاق هرگز نیفتاد.

امروز اما در شرایطی سپاهان برای بازگشت به جمع مدعیان دست و پا می‌زند که به خوبی می‌داند با آن سپاهان دهه ۸۰ و تیمی که حتی در دوران باخت خود، بسیار خوب بازی می‌کرد، زمین تا آسمان فرق دارد.
باشگاهی که تیم‌های پایه‌اش، به تنهایی بر خیلی از تیم‌های لیگ برتری سایه انداخته بود و توانسته بود استعدادهای فوتبال اصفهان را از رده‌های سنی پایه تا سنین بالاتر، در خود جمع کند.

خیلی از اهالی فوتبال اصفهان به خوبی یاد دارند که تیم فوتبال سپاهان نوین اصفهان چگونه در چند سال، به دوران اوج رسیدن و بعد از آنکه تعداد قابل توجهی از استعدادهای فوتبال این خطه را به تیم بزرگسالان سپاهان وارد کرد، توانست به لیگ برتر صعود کند.giti-football-91-400x280
سپاهان نوین که چندین سال نماینده شایسته اصفهان در مسابقات لیگ دسته سه، دسته دو و پس از آن لیگ آزادگان به شمار می‌رفت، در سال ۸۷ و با پیروزی مقابل استیل‌آذین آن زمان، به لیگ برتر صعود کرد اما به تشخیص(اشتباه یا درست) مدیران وقت این باشگاه اصفهانی به فولاد خوزستان که از لیگ برتر سقوط کرده بود، واگذار شد.
این تیم اصفهانی اما پس از آن نتوانست دوام چندانی در مسابقات داشته باشد و پس از دو فصل ناکامی، به فولاد نطنز، باشگاهی که به یک باره قدم به رقابت‌های فوتبال گذاشته بود، واگذار شد که این باشگاه نیز نتوانست شرایط خوبی بر نماینده اصفهان در لیگ دسته اول حاکم کند و در نهایت فولاد نطنز به لیگ دسته دو سقوط کرده و پس از آن منحل شد.

پس از این اتفاق بود که فوتبال اصفهان تا دو سال در مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور، بدون نماینده بود و در دوران یکه‌تازی دیگر تیم‌های دسته اولی، نمایندگان اصفهان خبری از مسابقات سایه لیگ برتر نداشتند.
در نهایت، باشگاه گیتی‌پسند اصفهان که با خرید امتیازها در فوتبال به نتیجه‌ای نرسیده بود، رفته رفته از لیگ دسته سوم به مسابقات رده بالاتر صعود کرد و در سال ۹۲، راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد.

نماینده اصفهان در نخستین فصل حضور خود عملکرد چندان خوبی برجای نگذاشت و با وجود تلاش‌های بسیار در هفته‌های پایانی و هزینه‌های سنگینی که صورت داده بود، نتوانست جواز صعود به لیگ برتر را به دست آورد.
این تیم اصفهانی اما امسال با هزینه‌های کمتر و همان هدف‌گذاری صعود، قدم به مسابقات لیگ دسته اول گذاشت اما روند بسیار ضعیف و پر فراز و نشیب آن، باعث شده که هیچ کس روی آن به عنوان یک نماینده محکم برای فوتبال اصفهان حساب نکند.
گیتی‌پسند که در ابتدا سخنی از جوان‌گرایی و عدم تمایل به صعود به لیگ برتر بر زبان نیاورد، به یکباره و در شرایطی که وضعیت تیم در جدول هم آنچنان مناسب نبود، هدف خود را از حضور در این فصل رقابت‌ها، صرفاً ماندن در لیگ و عدم سقوط عنوان کرد و در حال حاضر یکی از تیم‌های میان جدولی متمایل به قعر(!) در لیگ آزادگان به شمار می‌رود.

این تیم که مشخص نیست بر چه اساسی می‌بازد و چگونه می‌برد، در مسابقات لیگ دسته یک صرفاً حضور دارد و به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه هنوز تکلیف خود را با تیم فوتبالشان مشخص نکرده‌اند.
در واقع شاگردان واهیک طروسیان که در حال حاضر در جایگاه دوازدهم جدول و تنها با ۵ امتیاز بیشتر از تیم قعرنشین حضور دارند، نه‌تنها علاقه‌ای به صدر جدول از خود نشان نمی‌دهند، که جایگاه کنونی هم برای آنها چندان خوشایند نیست.

این باشگاه اصفهانی که به گفته خودش جوان‌گرایی را در دستور کار قرار داده، در این زمینه کمتر به بازیکنان بومی اصفهان فرصت می‌دهد و به نظر می‌رسد تیم‌داری در لیگ آزادگان، فرصتی بوده که مدیران باشگاه تنها به دنبال استفاده از آن هستند و هدف خاصی در این زمینه مد نظر قرار نداده‌اند.

برخی عنوان می‌کنند که این تیم اصفهانی که با هزینه‌های نه‌چندان اندکی هم قدم به مسابقات لیگ دسته اول نگذاشته، تنها فرصتی برای تیم‌داری باشگاه فراهم کرده و مدیران آن چندان تمایلی به تمرکز و اجرای فعالیت‌های مناسب برای صعود به لیگ برتر ندارند.
از سوی دیگر، این تیم اصفهانی در حال حاضر با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و شرایط به گونه‌ای شده که سرمربی تیم بعد از مسابقات خود همواره از مدیران باشگاه برای رفع مشکلات مالی، استمداد کمک می‌کند اما پاسخی نمی‌شوند.

سؤال مطرح شده این است که آیا در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر شرکت گیتی‌پسند اصفهان سایه انداخته و در دوره‌ای که به نظر می‌رسد علاقه علی طاهری و دیگر مدیران باشگاه گیتی‌پسند به فوتسال هرگز انکارشدنی نیست، تیم‌داری در رشته پرهزینه‌ای چون فوتبال آن هم بدون اینکه هدف خاصی پشت آن باشد، به چه دلیل است؟

 

 

منبع:

http://meydannews.ir/31762/%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%88%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B1%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%85%D9%86%D9%81%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1.htm

این نوشته در دل نوشته, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی, فوتبال, کلینیک ورزش درمانی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.