دكتر دانشمندي: تئوري بودن تحصيلات تكميلي علوم ورزشي تهديدي جدي است

عضو هيات علمي دانشگاه گيلان معتقد است تحصيلات تكميلي دانشكده‌هاي تربيت بدني فقط رنگ و بوي واحدهاي تئوري به خود گرفته و اين زنگ خطري براي رشته “علوم ورزشي” است.
دكتر حسن دانشمندي در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب كه “علوم ورزشي” تغذيه كننده ورزش است، تصريح كرد: در حال حاضر رويكرد دانشكده‌هاي تربيت بدني بيشتر به سمت تئوري و يادگيري متون ورزشي به صورت آموزشي است و كمتر به كارهاي كاربردي و عملي پرداخته مي‌شود. در حقيقت هدف آموزشي در دانشكده‌هاي تربيت بدني به خصوص براي تحصيلات تكميلي فقط به منظور ارتقا دانش با ارائه مقالات و تحقيقات پژوهشي تنظيم شده و در بعد كاربردي ورزش نقش زيادي ندارد.
وي افزود: هر چقدر در گذشته گزينش براي ورود دانشجويان تربيت بدني سخت‌تر و تحت گزينش‌هاي عملي صورت مي‌گرفت، در برهه كنوني شرايط راحت تر و دانشجو صرفا براي دريافت مدرك وارد دانشكده‌هاي تربيت بدني مي‌شود و همين امر سبب شده هر چقدر به سمت جلو پيش مي رويم شكاف بين اساتيد دانشگاه‌ها با جامعه ورزش عميق‌تر شود.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: منابع و واحدهاي دروس تربيت بدني از نظر آموزش و در بخش تئوري نسبت به گذشته رشد چشمگيري داشته و هر روز شاهد تخصصي تر شدن رشته‌هاي علوم ورزشي در بخش‌هاي مختلف هستيم، البته مشكل كنوني دانشكده‌هاي تربيت بدني، سطح گزينش، سطح منابع و بازار كار براي دانشجويان است كه در اين باره هنوز هدفگذاري درستي انجام نشده است.
دانشمندي تاكيد كرد: امروزه دانشجويان تربيت بدني در بخش كاربردي و عملي بسيار ضعيف هستند و همين مساله سبب مي‌شود تا فدراسيون‌ها و سازمان‌هاي ورزشي زياد راغب به همكاري با اساتيد و تحصيلكرده‌هاي علوم ورزشي نباشند.
وي گفت: به نظر مي‌رسد بايد سرفصل درس تربيت بدني بر حسب توانمندي و كارايي دانشجويان در بخش‌هاي كاربردي و عملي تغيير پيدا كند تا دانشجو به جاي دريافت مدرك كارشناسي علوم ورزشي، در يك رشته خاص فارغ‌ التحصيل شود تا از اين طريق بتوانند به نيازهاي جامعه ورزش پاسخ بهتري دهد.
دانشمندي در پايان گفت: زماني كه يك دانشجوي كارشناسي از دانشكده‌ تربيت بدني فارغ‌ التحصيل مي‌شود حتي امكان دارد در طول زمان تحصيل خود رنگ سالن ورزشي را نديده باشد پس چطور مي‌توان از چنين فردي در بهبود ورزش استفاده كرد يا دانشجويان تحصيلات تكميلي زماني كه يك واحد عملي در دروس آنها پيش‌بيني نشده و تمام واحدها تئوري و به سمت و سوي ارائه مقالات ، تحقيقات و كارهاي آزمايشگاهي است بايد هم انتظار عميق تر شدن شكاف بين علم و تجربه باشيم.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.