عالمی که مصداق بارزی از آزاد اندیشی بود

دانشمندی که الفبای دیانت را به زبانی شیوا و به یاد ماندنی به طالبان حق می آموخت و با بازگویی بلندترین مفاهیم و فرضیه های فلسفی به زبانی ساده و گیرا، فهم آن را برای مخاطبان خود آسان می ساخت.
استاد مرتضی مطهری در مدرسه و مکتب علمی و عرفانی علامه محمد حسین طباطبایی( ره )، مفسر بزرگ قرآن کریم در دوران معاصر ، علم معرفت آموخته بود و از روح بلند و اندیشه های سترگ آن استاد بزرگ ارتزاق می کرد.
او با تسلط کامل بر متون دینی اسلامی و اشتیاق فراوان برای آشنایی با اندیشه های متفکران و اندیشمندان غربی و فلاسفه دیگراندیش، بر قوت بنیه علمی و فلسفی خود می افزود و با نگرشی در نهایتِ آزاداندیشی، گوشش را برای شنیدن، تحلیل و اظهار نظر علمی درباره آراء مخالف و متضاد عالمان و متفکران باز می گذاشت و تا واپسین روزهای حیات پربرکت خود، دمی از مواجهه با مخالفین خود حذر نکرد.
استاد شهيد مرتضي مطهري از برجسته ترين و عالي ترين نخبه هاي فكري حوزه علميه قم و نهضت اسلامي ايران بود.
شاید بتوان به جرات گفت که وی برای نخستین بار واژه ” آسیب شناسی دینی ” را وارد حوزه مباحث دینی کرد و با اشراف کامل بر اصل و حواشی آموزه ها، آیات و روایت و احادیث مربوطه، به تفصیل آن را مطرح ساخت.
ایشان با مشاهده و شناخت پدیده های نامطلوب اجتماعی، براي درمان و رفع آسيب مفاهيم ديني ابتدا به علل آن پي برده و با نقد و دفع آن علل، درمان آن آسيب را ميسر مي ساخت.
مصداق بارز این مسئله نیز کتاب ” حماسه حسینی ” استاد است.
ایشان در این کتاب با نگاهی فراگیر و آسیب شناسانه به طرح و معرفی آسیب های موجود در حوزه نشر و معرفی دین می پردازد و سپس راهکارهای مقابله با آنها را بر طبق منابع دینی معتبر بیان می دارد.n00143795-b
از سوی دیگر با نگارش کتاب ماندگاری همچون ” داستان راستان “، اذهان بازیگوش و کم طاقت نوجوانان آن روزگار را در دست می گیرد و با بیان داستان هایی دلنشین از زندگانی امامان و پیامبران و با استفاده هوشمندانه از فن قصه گویی به خلق اثری ماندگار می پردازد…
بدون تردید می توان این درس مهم را از این استاد شهید آموخت که ضرورت دارد تا نخبگان فرهنگی و مذهبی در مواجهه با نسل های تازه نوجوان و جوانانِ تازه از راه رسیده، به هوشمندی و آمادگی کامل دست یابند و دین و دیانت را با بهترین روش و جذاب ترین راه ، به آنان منتقل نمایند.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.