سوت داریم، داور نداریم/ جوانگرایی در آسیا نتیج%:/.-!نداد!

مهم‌ترین حاشیه‌داوری در لیگ برتر سیزدهم در مسابقه جنجالی پرسپولیس و سپاهان رقم خورد جایی که علی دایی، محسن قهرمانی را به غش‌ کردن متهم کرد و در نهایت این داور محروم شد. محسن ترکی هم که ظاهرا به خاطر برخی رفتارها دلخور بود و عطای قضاوت را به لقایش بخشید.

به غیر از این دو حادثه مهم، داوران تقریبا فصل آرامی را پشت سرگذاشتند هرچند اختلاف بین کمیته داوران و دپارتمان داوری در برخی مواقع آرامش را از داوری گرفت و زمینه‌ساز انتقادهایی از مسئولان داوری را فراهم کرد ولی در نهایت با صلح و آشتی بین حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری و فریدون اصفهانیان فضا آرام‌‌ شد با این حال در عرصه بین‌المللی دپارتمان و کمیته داوران فوتبال ما موفق عمل نکردند.

منتقدان داوری می‌گویند جوانگرایی داوران ما در آسیا جواب نداده است و فوتبال ما از نظر داوری در آسیا از کشورهای دیگر عقب ماند.

در حال حاضر در عرصه آسیا ما فقط یک داور الیت داریم؛ علیرضا فغانی تنها داور ایرانی در رقابت‌های بین المللی آسیایی است که همراه او نیز دو کمک داور بین المللی و الیت ایرانی برای قضاوت اعزام می‌شوند.

متاسفانه فهرست داوران الیت ما خالی است. محسن ترکی که در تست آمادگی جسمانی مردود شد. سعید مظفری‌زاه از قضاوت کنار کشید، یدالله جهانبازی و سعید بخشی‌زاده از فهرست داوران الیت کنار گذاشته شدند. بر روی نام محسن قهرمانی هم خط قرمز کشیده شد.

اگر تعداد داوران الیت ما در آسیا بیش از یک نفر بود اکنون کمک داوران بین‌المللی بیشتری از ایران برای قضاوت اعزام می‌شدند. اگر سه داور بین‌المللی داشتیم شش کمک داور بین‌المللی ایران هم در آسیا حضور فعال پیدا می‌کردند که اینطور نشد و سیاست جوانگرایی ما در عرصه داوران الیت به بن‌بست خورد.

محمدرضا اکبریان یکی از داورانی بود که کمیته داوران نامش را در فهرست داوران الیت قرار داد و ناظران AFC قضاوت‌های او را در لیگ برتر ایران تایید کردند ولی این داور نتوانست کلاس‌های داوری را در آسیا با موفقیت پشت سربگذارد و در نهایت به لیست داوران الیت ایرانی راه پیدا نکرد. فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران در این مورد که اکبریان به فارس گفت: اکبریان متاسفانه تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشت و در کلاس‌های AFC نتوانست به لیست الیت راه پیدا کند.
اصفهانیان در مورد وضعیت اشکان خورشیدی هم گفت: متاسفانه هر دو قضاوت این داور در لیگ برتر ما مورد تایید ناظران AFC قرار نگرفت. اما قضاوت‌های موعد بنیادی‌فر تایید شده و او مهرماه باید به کلاس‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا برود تا تایید نهایی شود و جز داوران الیت قرار بگیرد.

رئیس کمیته داوران در مورد اینکه چرا داورانی مثل بخشی‌زاده و یدالله جهانبازی از فهرست داوران الیت کنار گذاشته شدند گفت: بخشی‌زاده قضاوت‌های خوبی در لیگ برتر انجام نداد و آن پنالتی که در دیدار مس و ذوب آهن گرفت را همه به یاد دارند. نمی‌خواهم بگویم آن پنالتی باعث شد بخشی‌زاده از فهرست داوران کنار گذاشته شوند بلکه این داوران الیت باید الگو دیگر داوران ما باشند. یدالله‌ جهانبازی هم اکنون در شرایط خوبی است و ای‌کاش در گذشته چنین قضاوت‌هایی را انجام می‌داد تا همچنان در فهرست داوران الیت باقی بماند.

به نظر می‌رسد تغییر ناگهانی فهرست داوران الیت ما باعث شد که اکنون در آسیا فقط علیرضا فغانی را برای قضاوت داشته باشیم.

البته اصفهانیان معتقد است که نمی‌توان به یک داور بین المللی بیش از چهار سال برای اثبات توانایی‌هایش فرصت داد. رئیس کمیته داوران می‌گوید: یک داور باید در کمتر از 4 سال بتواند خود را به سطح اول داوران آسیایی برساند و بازی‌های مهم را سوت بزند. ما نمی‌خواهیم یک داور بین‌المللی و الیت چندین سال در فهرست باشد و فقط بازی‌های غیرمهم را قضاوت کند. ما در لیگ برتر هم انحصار برخی داوران را شکستیم و اکنون دیگر فقط یک عده خاص بازی‌ها پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر را سوت نمی‌زنند. بلکه داوران جوانتری در این عرصه وارد شده‌اند.

این حرف اصفهانیان درست است اما ای کاش در آسیا هم می‌توانستیم مثل گذشته‌هایی نه چندان دور 4یا 5 داور ممتاز آسیایی داشته باشیم. در حال حاضر سوت‌ داریم اما داور الیت نداریم که بتواند در آسیا از داوری فوتبال ایران دفاع کند.

این نوشته در عمومی, فوتبال ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.