چربی قهوه ای

کلاس های تئوری مربیگری، سوالاتی را از جانب شرکت کنندگان دریافت کردم که قول داده بودم تا اوایل تیرماه پاسخ دهم. متاسفانه بواسطه مشغله این امکان میسر نشد. از امروز تصمیم گرفتم چندموردی را که در خاطرم هست به طور کامل، با بیان جزییات و ذکر منابع علمی و به صورت پرسش محور مطرح کنم.امیدوارم که دوستان بهره کافی را ببرند. مربیان و ورزشکاران محترم‌می توانند موارد بعدی را اعلام کنند تا در اولین فرصت ( حتما در تابستان جاری) در حد بضاعت پاسخگو باشم.

بحث چربی قهوه ای را با چند آیتم اساسی شروع میکنم:
محل تجمع چربی قهوه ای، میزان آن در بدن، نحوه ارزیابی و اندازه گیری آن، ارتباط حرارت و چربی قهوه ای، تفاوت چربی سفید و قهوه ای

هر فرد زنده مقدار اندکی چربی قهوه ای در بدن خود دارد. برخلاف چربی سفید که کالری را ذخیره ساخته شاید درصورت ازدیاد عامل بسیاری بیماری ها باشد، سلولهای چربی قهوه ای که اشباع از میتوکندری هستند، انرژی را مصرف‌کرده و تولید گرما می کنند.

ابتدا تصور بر این بود که تنها نوزادان چربی قهوه ای دارند. اما سال ۲۰۰۹ محققین مقدار اندکی چربی قهوه ای را در بدن بزرگسالان نیز یافتند. چربی قهوه ای نقش بالقوه ای در متابولیسم انسان بالغ دارد و در زمینه سوزاندن چربی نیز موثر است.

وقتی در سرما به سر می بریم(اقامت بلندمدت)، چربی قهوه ای بیشتر فعال شده و به این ترتیب درجه حرارت مرکزی بدن تنظیم می گردد. چربی قهوه ای در حفظ حرارت بدن نوزادانی که هنوز توانایی لرزیدن ندارند موثر است.

  • ایچربی قهوه ای در مکان های نامتعارف بدن بزرگسالان نظیر گردن، شانه ها، سینه ها و اطراف شکم یافت می شود. برای یافتن این نوع چربی به تجهیزلت خاص (سی تی اسکن همراه با PET، تزریق رادیواکتیو گلوکز) نیاز است.
    ار به اندازه کافی غذا بخوریم، یعنی به میزانی که گرسنگی رفع گردد، اعصاب تنظیم گرسنگی مغز چربی های سفید را به قهوه ای تبدیل می کنند و اگر پرخوری کنیم چریی های سفید افزایش می یابد. ورزش منظم نیز باتحریک فعالیت آنزیم آیریسین چربی سفید را به قهوه از تبدیل می نماید. دمای پایین اتاق و محل اقامت و ترشح منظم ملاتونین نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر تحریکفعالیت ژن تبدیل چربی سفید به قهوه ای است.
این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, کلینیک ورزش درمانی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1 دیدگاه دربارهٔ «چربی قهوه ای»

  1. علیرضا می‌گوید:

    استاد سلام
    میدونم سرتون شلوغه و خبر مربیگریتون تو لیگ دسته اول رو شنیدم ازبچه ها ولی یه لطفی بکنید سوالات آخرین جلسه کلاس مربیگری بسکتبال شاهین شهر رو در ورت امکان پاسخ بدید. این سوالات برای ما بی جوابه

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.