سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان معتقد است، عملکرد تیم ملی نوجوانان از لحاظ یادگیری مهارتهای ذهنی و اجرای آن در رقابتها پس از مسابقات جام جهانی امارات قابل ارزیابی است.
علی دوستی مهر در گفتوگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از ورود علم به فوتبال اظهار کرد: ورود علم به ورزش و به ویژه فوتبال را میتوان به عملکرد 5 انگشت دست اشاره کرد که هر کدام به تنهایی متخصص انجام حرکتی هستند، اما وقتی در کنار هم قرار میگیرند و مکمل یکدیگر میشوند کارایی آنها چند برابر میشود. تجربه و علم نیز به همین شکل است، یعنی هر کدام به تنهایی در موفقیت تیم تاثیر چندانی ندارند اما زمانی که مکمل هم میشوند، تاثیراتشان چند برابر میشود.
وی افزود: در برهه کنونی ورود مباحث علمی به ورزش مسیر موفقیت را برای مربیان تجربی هموارتر کرده و تلاش آنها را برای دستیابی به موفقیت کوتاهتر کرده است، به طوری که اگر در گذشته مربیان برای کسب پیروزی تلاش صددرصد داشتند این تلاش در زمان کمتری به نتیجه میرسد.
دوستی مهر اضافه کرد: در گذشته اگر یک مربی در تمام تخصصها ایفای نقش میکرد، امروزه علم ثابت کرده که یک تیم 22 نفره که در رده حرفهای کار میکند باید در کنار مربی سایر تخصصها از جمله روانشناس، تغذیه، فیزیولوژی، علمتمرین و… حضور داشته باشد تا مربی بدون دغدغه شرایط موفقیت را برای تیم رقم بزند، در غیر این صورت کار سختی را پیشرو خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که عملکرد تیم ملی فوتبال نوجوانان را پس از حضور روانشناس در کنار تیم چطور ارزیابی میکنید؟ به ایسنا گفت: در حال حاضر ارزیابی در این زمینه تا حدودی زود است و قضاوت را باید به پس از پایان رقابتهای جام جهانی امارات واگذار کرد. بدون شک نتایج این مسابقات به خیلی از مربیانی که اعتقاد زیادی به مباحث علمی و حضور متخصصان ندارند، نکات زیادی را میآموزد.
دوستی مهر تصریح کرد: اگر روند علمی شدن ورزش و به ویژه فوتبال به کندی پیش میرود، به خاطر این است که فرهنگسازی درستی در این زمینه صورت نگرفته و هر کسی به خود اجازه میدهد که در حیطه کار دیگری دخالت و به اظهار نظر بپردازد. در صورتی که اگر جایگاهها مشخص باشد در آینده مسیر حرکت علم در فوتبال روند رو به رشدی خواهد داشت و نسبت به کشورهای پیشرو در خصوص مباحث علمی دیگر سیر نزولی نخواهیم داشت.
سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در پایان تاکید کرد: من منکر این نیستم که نسبت به گذشته در زمینه علمی کردن ورزش گامهای موثری برداشته شده است، بلکه جرقههایی در این زمینه زده شده اما این روند هنوز به بازده صد در صد نرسیده و به تلاش بیشتری نیاز داریم تا نگرش مربیان سنتی را به مسایل علمی تغییر و در مسیر علمی هدایت کنیم.