ویژگی‌های یک پژوهش برجسته علمی

پژوهش‌هایی مفید و قابل اجرا هستند که با توجه به وضعیت و نیاز کشور انجام شوند. این پژوهش‌ها علاوه بر بار علمی خود باید جنبه توسعه‌ای و اقتصادی هم داشته باشند.

 

یک پژوهش خوب، پژوهشی است که بر اساس سوال درستی طراحی شده باشند و در جهت پاسخ به آن سوال حرکت کنند. جامعه علمی امروز روند رو به رشدی را طی می‌کند و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی فراوانی با سطح علمی مناسب انجام شده که به دلیل دستیابی و دستری به امکانات علمی و افزایش تعداد دانشجوهاست، اما بودجه و امکانات به اندازه ای نیست که بتواند جوابگوی کاربرد آنها در صنعت باشد.

در این سال‌ها به دلیل افزایش دانشجو، روند افزایش پژوهش‌ها و مقالات کارشناسی ارشد زیاد شده است . پیش از این اگر کسی می‌خواست از استادیاری دانشگاه به دانشیاری برسد باید شش تا هفت سال وقت صرف می‌کرد تا مقالاتش در ژورنال‌ها چاپ شوند ، ولی روند ارتقای دانشگاه‌ها در این چند سال به این صورت بوده است که در همان بازه مورد نظر وزارت علوم که چهار سال است با استفاده از امکانات پژوهشی به دانشیاری می‌رسند. همچنین لازم است دفتری با عنوان «توسعه ارتباطات صنعت و دانشگاه » فعال باشد تا ارتباط این حوزه‌ها را بهتر کنترل کند.

استفاده از موتورهای جست‌وجو و پایگاه‌های اطلاع رسانی مثل پایگاه اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی، راهکارهای مناسبی برای ایجاد این ارتباط هستند. خوشبختانه دانشگاه تهران به همت دانشجویان و ریاست دانشگاه تفاهم نامه هایی را در این رابطه با بخش صنعت امضا کرده و کلیه دانشگاه‌ها می‌توانند طرح‌ها و پژوهش‌های خود را در مراکزی مثل شرکت‌های دانش بنیان به تولید برسانند.

پژوهش‌های میدانی در هر رشته ای وجود دارد و در روند تحقیق ارزشمند است و باید بخشی از پژوهش باشد. البته نباید آن قدر به این جنبه اهمیت داد که از دانش فنی غافل شد و نه این که تنها به یافته‌های بنیادی اکتفا کرد. به عنوان مثال پژوهش‌های میدانی گرایش فیزیولوژی ورزشی که شامل جامعه ورزشکاران ، افراد کم تحرک و بی‌تحرک می‌شود. بخش مهمی از مراحل تحقیق است . اما متاسفانه گاهی این پژوهش‌ها هزینه زیادی را به پژوهشگر تحمیل می‌کنند که باید با درآمدزا کردن پژوهش‌ها آن را اقتصادی کنند.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.