پشت پرده بیانیه شورای عالی نظام پزشکی چه می تواند باشد؟

این یادداشت را در حالی می نویسم که هنوز خاطره تلخ قصور پزشکان در فوت اسطوره سینمای ایران (استاد عباس کیارستمی) از ذهن ها پاک نشده و علی رغم هزینه هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور در بخش بهداشت، همچنان اراده ای برای ورود جدی وزارت بهداشت به فاز دوم طرح جامع نظام سلامت یعنی پیشگیری از طریق ورزش و فعالیت بدنی مشاهده نمیشود. مصداق بارز آن بی توجهی به اجرای طرح ملی فعالیت بدنی (مصوبه شورایعالی بهداشت) است که این طرح در سال ١٣٩٢ به تصویب رسیده و تاکنون اقدام عملی خاصی برای اجرای آن صورت نگرفته است.
این جمله شاید به مذاق برخی خوش نیاید اما علی رغم شعارهایی که در مورد نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها و ناهنجاری های اسکلتی داده می شود، عملا گام عملی و موثری در این زمینه بویژه از سوی متولی سلامت جامعه برداشته نمی شود.
شورایعالی نظام پزشکی اخیرا بیانیه ای بدون تاریخ و بدون شماره را منتشر نموده است که حاوی نکات قابل توجه بسیاری است:

١- اعضای محترم شورایعالی نظام پزشکی در حالی نگران سلامت جامعه از طریق مداخله دانش آموختگان علوم ورزشی هستند، که هنوز اقدام عملی و ملموسی از سوی این سازمان در جهت اجرای طرح هایی مصوبی چون طرح ملی فعالیت بدنی صورت نگرفته است.

٢-اعضای محترم فرموده اند که گستره عمل دانش آموختگان رشته حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی باید در حیطه افراد سالم و در حد پیشگیری باشد، جمله زیبایی که مرجع تشخیص حیطه و حد آن نامشخص است و باز همگان را به سمت ابهام هر چه بیشتر سوق می دهد.

٣- بر کسی پوشیده نیست که تا سالیان متمادی، اساتید برجسته فیزیوتراپی و پزشکی، با اشتیاق در کلاس های درس رشته های حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی حاضر می شدند و آنها را آموزش می دادند، آنها می دانستند که دانش آموختگان رشته تربیت بدنی به دلیل ورزشی بودن و برخورداری دانش کاربردی و ملموس از علوم حرکتی، می توانند خدمات بهتر و کاربردی تری را ارائه دهند.

۴- به هر ترتیب مرز بیکاری دانش آموختگان رشته پزشکی از حد مجاز عبور کرده و عده ای را نگران نموده است. به نظر برخی از آنها ماساژ خدمتی پولساز است که می تواند زمینه اشتغال تعدادی از بیکاران جامعه پزشکی را فراهم سازد!!!

۵- به هر ترتیب منکر برخی کاستی ها در نظام آموزش عالی رشته تربیت بدنی نیستم، اما دوستان شورایعالی نظام پزشکی باید پیش از نوشتن چنین بیانیه هایی به چند نکته مهم نیز توجه نمایند:

رشته های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی دارای برخی هم پوشانی ها هستند و نمی توان مرز آن ها را مانند دیوار برلین از یکدیگر جدا کرد.
مشکل اشتغال برای دانش آموختگان رشته حرکات اصلاحی و آسیب شناسی هم وجود دارد و نباید یک مسئله را با ایجاد ده ها مسئله دیگر حل نمود.
طرح ملی فعالیت بدنی که اتفاقا توسط خود وزارت بهداشت تهیه و تدوین شده، جایگاه ویژه و ممتازی را برای دانش آموختگان رشته تربیت بدنی در نظر گرفته است، مهمترین دلیل آن این است که خدمات این دانش آموختگان در حوزه های حرکتی، اصلاحی و حتی مشاوره تغذیه جهت افرادی که نزدیک به مرز بیماری و ناهنجاری اسکلتی هستند، از عمق و کاربرد بیشتری برخوردار است.

خلاصه آنکه بیانیه شما عزیزان مصداق این کلام بوردیو است؛ همه چیزهایی که می گویید و انجام می دهید به خاطر چیزهایی است که نمی خواهید بگویید و انجام دهید.
کانال دکتر رضا شجیع

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.