وقتی شبکه ورزش خط قرمزها را جر می دهد

این روزها اتفاقاتی که در شبکه تلویزیونی ورزش رخ می دهد نشان می دهد این شبکه توان پوشش رویداد بزرگی چون المپیک را ندارد. عملکرد فی البداهه مجریان بیداد می کند و انگار هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و قرار نیست اطلاعات بیشتری از آنچه تصویر نشان می دهد به مخاطب ارایه شود. تصاویر متنوع رشته های مختلف یکی پس از دیگری پخش می شوند و برای خالی نبودن عریضه، گزارشگران رشته های مختلف بر اساس تشخیص تهیه کننده، یکی یکی وارد صحنه می شوند. اجازه دهید برای توضیح بهتر مطلب، موضوع را در چند سکانس مرور کنیم:

سکانس اول: مجری شبکه تلویزیونی ورزش که برای پوشش خبری بازی ها به ریو اعزام شده است در اقدامی عجیب و ناگهانی خبر فوت احسان علیخانی را اعلام می کند. عکس پشت صحنه و نحوه بیان مجری نشان می دهد؛ دریافت و تحلیل خبر در لحظه اتفاق نیفتاده و احتمالا عوامل پشت صحنه، کارگردان و تکنسین های فنی اعزامی، ناظرین و حتی فیلم برداران مستقر در استودیو ریو نیز از خبری که قرار است اعلام شود (حداقل چند دقیقه قبل از آنتن) مطلع بوده اند. اجازه دهید باور نکنم مقصر کل این داستان تنها یک نفر و آن هم آقای مجری است.

سکانس دوم: قرار است مسابقه دو و میدانی المپیک پخش شود. مجری ولی الله صالح نیا را با بهمن صالح نیا اشتباه گرفته و حتی زیرنویس هم این اشتباه را تکرار می کند. مجری که دقایقی قبل تر با احسان مهاجر شجاعی خداحافظی کرده است، دوباره او را به آنتن بازگردانده و از ولی الله صالح نیا و مهاجرشجاعی می خواهد رقابت ها را گزارش کنند. روند گزارش در اکثر مواقع به صورت سه نفره پیش می رود تا جایی که مهاجرشجاعی که انگار از نحوه گزارش راضی نیست، بر روی آنتن زنده به رسانه ملی انتقاد می کند که چرا گزارشگری خوب برای دو و میدانی تربیت نکرده است و صالح نیا هم جواب می دهد که او دو و میدانی را با فوتبال اشتباه گرفته و گزارشگر این رشته باید فردی متخصص باشد. خلاصه ادامه گزارش با تیکه_بازی نرم دو مجری- کارشناس به یکدیگر ادامه می یابد.

سکانس سوم: ناگهان یکی از گزارشگران در حین گزارش لیلا_رجبی را به بی_غیرتی متهم می کند و معتقد است او خود را به آب و آتش نمی زند. صحبتی که توسط دو مجری دیگر تأیید می شود و گزارش با آرزوی شکست حریف آلمانی احسان حدادی (هارتینگ) ادامه می یابد. مجری صراحتا اشاره می کند که با شکست هارتینگ دلش خنک می شود.

سکانس چهارم: انگار از گوشی به مجری اصلی اعلام می کنند که باید با ولی الله صالح نیا خداحافظی کند. صالح نیا خداحافظی می کند و دقایقی بعد مجری از احسان مهاجرشجاعی می خواهد رقابت های دو و میدانی را گزارش کند. مهاجر شجاعی به لطف شبکه ورزش از یک کارشناس دو و میدانی به یک مجری تمام عیار تبدیل می شود و نشان می دهد شبکه ورزش برای پوشش رقابت های مهمی چون المپیک، همچنان از روش مرسوم آزمون و خطا استفاده می کند.

سکانس پایانی: پیمان_رجبی همسر لیلا رجبی دقیقا چند دقیقه پس از اتمام رقابت لیلا، در پیامی ویدیویی نسبت به عملکرد مجریان شبکه ورزش و واژه بی_غیرت واکنش نشان می دهد. ویدیو او در کمتر از چند دقیقه دست به دست می شود و این چنین رسانه غیر رسمی و مجازی تلگرام، جواب کوبنده ای را نثار رسانه رسمی و دولتی سیما می کند.

نتیجه گیری:
غیر منصفانه است اگر تلاش شبانه روزی دست اندرکاران شبکه ورزش برای پوشش مسابقات را فراموش کنیم، اما انحصار پخش و بودجه دولتی و ده ها امتیاز دیگر، مسئولیت این شبکه را سنگین تر کرده و بازی با شعور مخاطب و توهین به قهرمان ملی، گناهی است که به سادگی فراموش نمی شود.
✅ کانال دکتر رضا شجیع

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.