اعتراض رسمی به نحوه عملکرد دانش آموختگان رشته تربیت بدنی توسط رئیس انجمن فیزیوتراپی ایـران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پردیس مجازی ورزش ایران، نامه اعتراض رسمی به نحوه عملکرد دانش آموختگان رشته تربیت بدنی توسط  رئیس انجمن فیزیوتراپی ایـران و جوابیه دکتر رضا شجیع منتشر شد.

نامه انجمن فیزیوتراپی ایران به معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص دخالت رشته های غیر پزشکی در امور درمان :

بسمه تعالی

استاد گرانقدر جناب آقای دکتر محمد آقاجانی:

معاونت محترم درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

با سلام و احترام و با تقدیم صمیمانه ترین درودها و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان

به استحضار حضرتعالی می رساند که درسطح کشور به نحو وسیع و روزافزونی شاهد راه اندازی و افتتاح مراکزی تحت عنوان حرکات اصلاحی و ماساژ ورزشی می باشیم که این رویکرد همراه با تبلیغات وسیع و ادعای درمان بیماریها با روشهایی چون حرکات اصلاحی ، ورزش درمانی، ماساژ و ارائه رژیم های غذایی می باشد. در همین رابطه موارد ذیل قابل ذکر می باشند:

۱- آموزش دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و مقاطع تحصیلات تکمیلی آن مانند حرکات اصلاحی و فیزیولوژی ورزش تا مقطع دکترای تخصصی در وزارت علوم صورت می¬گیرد و کریکولوم های آموزشی این رشته هرگز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار نگرفته¬اند. از این رو واضح است که رشته تربیت بدنی جزء گروه های پروانه دار پزشکی نبوده و دانش آموختگان آن فاقد شماره و کارت نظام پزشکی می¬باشند و لذا این دانش آموختگان در هر مقطعی که باشند حق دخالت در حیطه مقدس درمان را ندارند. ادعای درمان بیماری ها، مصداق دخالت غیر مجاز در امور درمانی و مستحق برخورد تعزیراتی برای آنها می¬باشد.

۲- صدور مجوز فعالیت این گونه مراکز خارج از سیستم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش بوده و لذا دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور بر عملکرد اینگونه مراکز هیچگونه نظارتی ندارند. با توجه به شرایط موجود و رشد قارچ گونه این مراکز و با عنایت به نمونه تبلیغات و ادعاهای کذب ، غیر علمی و غیرقانونی در مورد درمان بیماریها توسط این دانش آموختگان که به پیوست ضمیمه می باشند، یک اقدام فراگیر با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی نسبت به برخورد مناسب با تخلفات دانش آموختگان این رشته در این گونه مراکز ضروری به نظر می رسد.

۳- واضح است که شرح وظایف دانش آموختگان رشته تربیت بدنی در تمامی مقاطع آن پیشگیری و آموزش به افراد یا ورزشکاران سالم بوده و این مراکز تنها امکان خدمت دهی با شرح وظیفه یادشده را دارا هستند اما در صورت وجود هرگونه ضایعه در فرد مراجعه کننده، شرایط لازم علمی و حرفه ای جهت دخالت در امور درمانی را نداشته و مجاز به پوشیدن روپوش سفید و استفاده از عناوینی مانند متخصص که شائبه پزشک بودن را در مراجعه گنندگان ایجاد می¬کند، نمی باشند و ادامه این روند تهدیدی جدی برای سلامت عمومی جامعه است.

با توجه به موارد یادشده و ضمن اعتراض رسمی به نحوه عملکرد دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و راه اندازی چنین مراکز غیر قانونی ، از آن مقام بزرگوار درخواست می¬گردد دستورات مقتضی جهت پیگیری و برخورد لازم با این رویکرد غیر قانونی و غیر علمی صادر شوند.

پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی قدردانی و سپاسگزاری می گردد.

دکتر محمدعلی محسنی بند پی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایـران

 

متن جوابیه دکتر رضا شجیع به این نامه :

 

جناب آقای دکتر محسنی بند پی

رئیس محترم انجمن فیزیوتراپی ایران

 

با سلام و احترام

نامه شما خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت را مطالعه کردم، پنداشتم سکوت در برابر این نامه، به منزله تأیید محتوای ظالمانه آن قلمداد شده و در نهایت به برداشتی سطحی و شتاب زده از وضعیت تحصیلی و اشتغال دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی منجر شود. نامه ای که به بهانه سلامت، چماق درمان را بر سر همگان می کوبد و چه کسی است که نداند موضوع درمان مثال چاه ویلی است که هیچگاه پر نمی شود.

۱- در نامه خود فرموده اید نگران فعالیت دانش آموختگان رشته تربیت بدنی بویژه حرکات اصلاحی و فیزیولوژی ورزشی در حوزه درمان و استفاده ناصواب آن ها از واژه ورزش درمانی در تبلیغاتشان هستید. در نامه خود به «کریکولوم» های آموزشی اشاره کرده اید که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و حتی آن ها را به برخورد تعزیراتی تهدید کرده اید. جناب دکتر عزیز، طبیعی است برای شما که در آخرین خط درمان ایستاده اید، همه چیز در دارو، نسخه و تخت بیمارستان خلاصه شود، طبیعی است که مقوله «پیشگیری» به عنوان موضوعی بی ربط وغیر اقتصادی برای شما مفهومی نداشته باشد. از شما بعید است که ندانید اکثریت جامعه ایرانی بویژه در سنین پایه به دلیل سبک زندگی نادرست و مشکلات ناخواسته در راه رفتن از ناهنجاری های اسکلتی مزمن رنج می برند. مشکلاتی که می توان به کمک بهره گیری صحیح و درست از دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و آن هم از طریق ورزش و حرکات اصلاحی از شیوع و رشد هر چه بیشتر آن ها جلوگیری کرد و مانع از رسیدن  آن ها به درمان های تخصصی، حرفه ای و البته پر هزینه کرد. امری که ممکن است به مذاق برخی ها خوش نیاید. جناب دکتر، پیشنهاد می کنم، نامه خود را اصلاح کنید، شما از واژه مقدس درمان بتی ساخته اید که خودتان هم از عبادت آن عاجزید. پیشنهاد می کنم مبارزه با موسیقی درمانی، بازی درمانی، طبیعت درمانی و غیره را هم به لیست سیاه خود اضافه کنید.

۲- جناب دکتر، لطفاً از دانش آموختگان و دانشجویان گلایه نکنید، گلایه های خود را نثار کسانی کنید که با سیاست گذاری های خلق الساعه رشته هایی را ایجاد کردند که «کریکولوم» های آموزشی اش یک شبه توسط شما و هم کیشانتان وتو می شود. از آن هایی گله کنید که خیل عظیم کسانی که می توانند سربازان پیشگیری و سلامت باشند را به زعم شما به تبلیغات چی های متقلب تبدیل کردند. از آن های گله کنید که فرق فیزیوتراپی و حرکت اصلاحی را نمی دانند و بدون اجازه شما رشته هایی تأسیس کردند که میدان بازی را برای خیل عظیم پزشکان بیکار تنگ کرده است. از آن هایی گله کنید که بدون پیش بینی حداقل فرصت های شغلی،  به خیل عظیم جوانان این مرز و بوم مدرک دادند، آن هم در سطوح تحصیلات تکمیلی، مدرکی که شما آن را قبول ندارید و به راحتی تمسخر کردید.

۳- در نامه پرمهرتان فرموده اید حیطه فعالیت دانش آموختگان رشته تربیت بدنی صرفاً ورزشکاران سالم است. لطفا منبع این افاضه خود را ذکر نمایید. لطفا به شعور کسانی که سال ها در حوزه ورزش همگانی برای سلامت مردم و همه اقشار جامعه تلاش می کنند توهین نکنید. کاش قبل از نگارش این جملات، از مشاورانتان می خواستید «کریکولوم» ها را مطالعه و شما را از محتوای آن ها آگاه کنند.

۴- منکر مشکلات و چالش های رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی درایران نیستم، ولی این حد بی انصافی برایم غیرقابل تحمل است و توهین به بزرگان و استادانی محسوب می شود که سال ها عمر گرانبهای خود را در راه اعتلاء و توسعه این رشته صرف کردند. جناب دکتر، به لطف بزرگوارانی چون شما، برخی از رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی نظیر حرکات اصلاحی، تغذیه ورزشی و ماساژ در حال انتقال از وزارت علوم به وزارت بهداشت هستند. جدا از اینکه این انتقال دارای چه مزایا و معایبی است اما نویدبخش یک اتفاق خوب است؛ اینکه کلینیک های حرکات اصلاحی و ورزش درمانی به زودی با مجوز وزارت بهداشت و با حضور اثربخش دانش آموختگان تربیت بدنی با قدرت فعالیت خواهند کرد و داستان تحقیر ظالمانه رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی حداقل از سوی جامعه پزشکی تمام خواهد شد.

۵- جناب دکتر، گیرم که جامهء شاهی به تن کنی، با فکر و باور عریان چه می کنی؟

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.