تقلب؛ آخرین تلاش برای نجات از مشروطی و اخراج

ماه‌های دی و خرداد همواره یادآور فزونی هیجانات دانشجویی و در بردارنده خاطرات تلخ و شیرین برای دانشجویان هستند. خاطراتی از قبیل مشروطی، گرفتن نمرات بالای کلاس، قرار گرفتن در پرتگاه پاس نشدن دروس و … .
تحولات در فضای دانشگاه ها در فصل حساب و کتاب
شروع فصل امتحانات در دانشگاه ها هر جنبنده ای در دانشگاه را دچار تغییر می کند و حتی بی خیال ترین و بی انگیزه ترین دانشجویان در زمینه درسی، دست به اقدامات اساسی برای موفقیت درامتحانات می زنند.
البته این اقدامات از دانشجویی به دانشجوی دیگر و از مقطعی به مقطع دیگر متفاوت است.
دانشجویان تازه وارد به دانشگاه و نا آشنا با نحوه درس و امتحان دانشگاهی، هنوز در امتحانات دبیرستان سیر می کنند و می خواهند با به کار گیری شیوه درس خواندن در دبیرستان به نمره مطلوبی دست پیدا کنند.
واکنش گروه های مختلف دانشگاهی به شروع فصل امتحانات
ریز به ریز مطالب و حتی جای نقطه و ویرگول را در متن کتاب و جزوه حفظ می کنند، تا مبادا در جلسه امتحان به مشکلی برخورد کنند. اما این دانشجویان غافل از شیوه متفاوت امتحانی در دانشکاه بر خلاف تصورشان امتحانات پایان ترم را یکی پس از دیگری به صورت کاملا نا موفق پشت سر می گذارند و اینجاست که در ترم های بعد برای جبران خسارت های گذشته، بر تلاش خود اضافه می کنند و سعی در استفاده از تجربه های دیگران برای پیروزی در امتحانات دارند.
دانشجویان مقاطق کارشناسی که هنوز در مقاله نویسی و ارائه تحقیق امتحان خود را پس نداده اند، در شرایط حساس و برای گرفتن نمره ای قابل قبول از اساتید، از نظر خودشان، سعی در فعالیت در داخل کلاس و به عبارتی شناساندن خود به استاد دارند، و اگر از این مرحله به سلامت عبور نکنند، در پایان ترم با آمد و شد به دفاتر اساتید تا حدی هدف مورد نظر خود را محقق می کنند.
و در اما دانشجویان مقاطع بالاتر و به طور ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد، از راه ارائه مقاله، تحقیق و پروژه وارد می شوند جبران کمبود نمره درخواست های رنگارنگی برای نوشتن مقاله و حتی همکاری در ترجمه کتاب با اساتید دارند. که البته در این میان دانشجویان خوش شانس به سطح حداکثری از موفقیت دست می یابند و با کوله باری از مقالات، پروژه‌ها و کتاب‌های ترجمه شده وارد مقطع دکتری می شوند و به اصطلاح جای خود را در میان اساتید باز کرده و گامی استوار در راستای پیوستن با اعضای هیئت علمی دانشگاه بر می دارند.
عبور از امتحان به هر وسیله ای بجز درس خواندن
اگر به موضوع امتحانات دانشگاهی دقیق تر بردازیم با گروهی از دانشجویان مواجه می شویم که از شیوه های غیر درسی برای درس خواندن، بیشتر از شیوه های درسی استقبال می کنند.
این دانشجویان که گاه دانشجویان با هوش اما درس نخوان را نیز در بر می گیرند، ید طولایی در انواع شیوه‌های تقلب در جلسه امتحان دارند.
این در حالی است که اگر وقتی که این دانشجویان برای فراهم کردن شرایط تقلب در امتحان صرف می کنند؛ به درس خواند اختصاص می دادند هم دلهره و استرس را در جلسه امتحان به جان نمی خریدند و هم پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه حداقل قادر به اظهار نظری پیرامون رشته تحصیلی خود بودند.
اما شیوه هایی که بعضی از این افراد در تقلب به کار می بندند بسیار جالب و قابل تامل است.
شیوه هایی نوین و به روز شده که گویا عده ای به جای درس خواندن در دانشگاه، مسئولیت خطیر ابداع شیوه تقلب را تقبل کرده اند و حتی در روزهای امتحانی شاهد اجتماعات به هم فشرده دانشجویان برای تبادل اطلاعات نوین تقلب در جلسه امتحان هستیم.
در واقع چیزی نمانده که این دانشجویان دست به راه اندازی دوره های آموزش مجازی تقلب بزنند.
از شیوه های ابتدایی تقلب مثل متمرکز شدن بر روی ورقه امتحانی بغل دستی خود گرفته تا شیوه های عکس گرفتن از کتاب و جزوه های امتحانی.
تقلب؛ آخرین تلاش برای نجات از مشروطی و اخراج
شیوه های ابتدایی تقلب مثل دل بستن به ورقه امتحانی دیگران و یا بردن نکات مهم به صورت فلش کارت های جاسازی شده در جیب و جامدادی، تقریبا منسوخ شده به حساب می آیند. چرا که اساتید نیز برای پیشگیری از تقلب به روش قدیمی ترفندهای مخصوص به خود را دارند.
با ترفندهای اساتید امروزی دیگر کمتر دانشجویی می تواند به تقلب از روی برگه امتحانی بغل دستی خود دل ببندد به ویژه در امتحانات تستی! چراکه اساتید ترتیب چینش سوالات را در از برگه ای به برگه ای دیگر متفاوت قرار داده اند و اینگونه است که تقلب موفقیت آمیز نخواهد بود.
هر چند شیوه های دیگر مشکلات خاص خود را دارند و گاهی تحرکات دانشجویان در جلسه امتحان برای پیدا کردن سواد تقلبی آنها کاری اساسی دستشان می دهد و حتی کار به جایی می رسد که از جلسه امتحان محروم می شوند.
شبکه های اجتماعی جدیدترین ابزار تقلب
البته با وجود منع ورود تلفن همراه به جلسات امتحان، این روزها از جدیدترین ابزار تقلب، آنهم به صورت گروهی پرده برداری شده است. استفاده از مکالمه گروهی در نرم افزارهای تلفن همراهی آن هم با استفاده از اینترنت رایگان دانشگاهی راهی نوین، کم هزینه و البته سریع برای به اشتراک گذاری اطلاعات در جلسه امتحان است.
بحث ها و تبادل نظرهایی که شاید روزی باید در سر کلاس درس اتفاق می افتد حالا در جلسه امتحان شکل میگیرد و به طور محسوسی میانگین نمرات کلاس و کل دوره را افزایش می دهد.
وایبر، واتس آپ، تلگرام، هایک و… حالا جای نوشتن روی دست و پا و لباس و نیمکت های بی زبان را گرفته اند و خیلی خوب در نقش مشاور تحصیلی دانشجویان ایفای نقش می کنند.
با همه این شرایط باید گفت دانشجویانی که به تقلب به عنوان آخرین امید خود در جلسه امتحان نگاه می کند، دانشجویان از ریسک پذیری بسیار بالا برخوردار هستند، و سرنوشت یک ترم خود را به جای درس خواندن به دست همکلاسی ها و شیوه های تقلبی مملو از استرس می سپارند.

http://imna.ir/vdcbssb8arhbz5p.uiur.html

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.