چه تنفسی برای ورزش مناسبتر است?

توجه به الگوی صحیح تنفس تاثیر بسزایی در افزایش کارایی ورزشکاران دارد.

borna ghasemi-19-73 تنفس درست در ورزش بسیار مهم است، پیش از این صحبت‌هایی در این زمینه شده است مانند دم گرفتن از بینی و بازدم از دهان. تکنیک‌های تنفسی درست در ورزش کارایی را افزایش می‌دهد.

تنفس موثر و مداوم در رساندن اکسیژن به بدن بسیار مهم است تنفس درست باعث می‌شود که ورزشکار بتواند طولانی مدت‌تر و با قدرت بیشتر ورزش کند. هر ورزش تنفس خاص خود را احتیاج دارد. مطالعات نشان داده است، تکنیک تنفسی نادرست باعث اختلال در سرعت و کارایی می‌شود.

از آنجایی که قانونی طلایی برای تنفس در ورزش دو وجود ندارد، بسیاری از دوندگان ترجیح می‌دهند که هر دو قدم یک نفس بگیرند. آلیسون مک کونل متخصص تنفس می گویدکه این نوع تنفس برای دوندگان موثر است. دوندگان می توانند در طول دو قدم دم بگیرند و در طول دو قدم بعدی بازدهم انجام دهند. تنظیم همزمان ریتم تنفس و ریتم قدم برداشتن باعث می‌شود که فشار زیادی به دیافراگم وارد نشود.

مطالعات مختلفی تفاوت بین تنفس از راه بینی و از راه دهان را بررسی کرده است. مک کونل معتقد است، که تنفس از راه دهان به هنگام ورزش بهتر است، تنفس از راه بینی تنها کار ورزشکار را سخت‌تر‌ می‌کند.

در مقابل بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که تنفس از راه بینی فوایدی دارد شامل افزایش اشباع دی اکسید کربن در خون که باعث آرامش بیشتر می‌شود.

دکتر روی سوگرمن، مدیر علم عصب شناسی کاربردی تیم فوتبال آمریکا معتقد است که تنفس از راه بینی باعث گرم شدن هوایی که وارد شش‌ها می‌شود، شده و برای شش بهتر است.

مک کونل می‌گوید: ورزشهای شدید باعث سخت شدن تنفس می‌شوند و نیازمند فعالیت هوازی بیشتر هستند.

عضلات تنفسی قسمتی مهم سیستم کنترل بدن هستند، هنگامی که فشاری بر روی بدن وجود دارد بهتر است که تنفس عمیق انجام شود. در زمین ورزش و مسابقه بهتر است که تنفس از ناحیه دیافراگم انجام شود.

تنفس عمیق تر و آرام‌تر موثر است و از نظر روانی به ورزشکاران این توانایی را می‌دهد تا کارایی بهتری داشته باشند و بهتر بتوانند در مقابل حریفان خود ایستادگی کنند.

فعالیت‌های هوازی تنها ورزش‌هایی نیستند که نیاز به تنفس صحیح دارند. ورزشهای قدرتی نیز نیاز به تنفس درست دارند. برای مثال هنگام انجام پرش، تنفس آرام و منظم بسیار مناسب است. انجام بازدهم را به هنگام تنفس فراموش نکنید. نگه داشتن نفس باعث افزایش فشار بر روی سینه می‌شود.

نگه داشتن تنفس باعث می‌شودکه خون راحت به قلب باز نگردد وفشار خون افزایش یابد. انجام یوگا بدون تنفس درست غیر ممکن است.

دو روش برای تنفس در یوگا وجود دارد یکی ازآنها تنفس یکسان است، یعنی مدت زمان دم با بازدم یکی باشد. روش تنفسی پایه‌ای باعث آرام شدن سیستم عصبی، پایین آمدن فشار خون و کم شدن استرس می‌شود. یکی دیگر از روش‌های تنفسی در یوگا، دم و بازدم را راه بینی است که بسیاری از گویی‌ها از این روش استفاده می‌کنند نگه داشتن تنفس بسیار مضر است.

افزایش قدرت عضلات تنفسی باعث افزایش کارایی در ورزشهای استقامتی و شدید می‌شود.

سیگار نکشیدن، درست کردن وضعیت بدنی و جلوگیی از آلریژی و آسم راههایی برای تنفس بهتر به هنگام ورزش هستند.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.