به افتخارش ايستاده تشويقش كنيم…

مسیر موفقیت آمیزی که والیبال ایران در آن گام نهاد همزمان با یک انتخاب آگاهانه آغاز شد، خولیو ولاسکو که به “آقای خاص” والیبال جهان معروف است پس از مدت‌ها دوری از میادین والیبال تصمیم گرفت به درخواست ایرانی‌هایی که جاه طلبانه به دنبال پیمودن گام‌های موفقیت بودند پاسخ مثبت بدهد و داستان شیرین والیبال ایران از همان جا آغاز شد.
شش ماه پس از حضور ولاسکو در کنار تیم ملی والیبال ایران، اولین بار قهرمانی در قاره کهن به دست آمد، ولاسکو تیمی را بر سکوی اول آسیا نشاند که نام‌های بزرگ والیبال ایران در آن حرف اول را می‌زدند، شاید با حضور بازیکنانی که فوق ستاره‌های والیبال ایران بودند، علیرضا نادی، امیرحسینی، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، مهدی بازارگرد و .. کسب قهرمانی در خانه دور از انتظار نبود اما ایران هیچ وقت موفق به گذشتن از سد تیم‌هایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی نشده بود. سرمربی آرژانتینی بعد از حفظ ترکیب اولیه و تقریباً مسن ایران در جام بین قاره‌ای، انتخابی المپیک و لیگ جهانی دست به کاری بزرگ کرد. او که سرزمین والیبال ایران را حاصلخیز می‌دید دست به انتخاب زد و میوه‌های نو رسیده والیبال ایران را چید تا امروز نه یک تیم، نه دو تیم بلکه چهار، یا پنج تیم والیبال با بازیکنان پرانرژی، با انگیزه و جوان داشته باشیم.
تکرار قهرمانی در آسیا با بازیکنانی که شناخته شده و پرورش یافتند اندکی پس از درخشش در لیگ جهانی و رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان به دست آمد قابل پیش بینی بود، این روزها والیبال آنقدر مورد اعتماد هوادارانش قرار گرفته که کمتر کسی توقف روند رو به رشد والیبال ایران را تصور می‌کند بی شک بخش عظیمی از این تحول را والیبال ایران به پیرمرد آرژانتینی مدیون است. ولاسکو در نزديك به سه سال حضورش در ایران آنقدر تفکر والیبال ما را تغییر داد که اگر از امروز به بعد هرچه داشته باشیم را مدیون او بدانیم.
انگیزه ای که ولاسکو به والیبال ایران هدیه کرد آن قدر اثر گذار بود که پس از در هم شکستن قدرت بزرگان والیبال جهان حالا بگوییم سکوی المپیک را می‌خواهیم.
ولاسکو نه در جام ملت‌های آسیا قول قهرمانی داد و نه کسی انتظار داشت تیمش قدرت‌های والیبال جهان را در جام جهانی ژاپن، جام قهرمانان قاره‌ها و ليگ جهاني خیره عملکرد خود کند. او آنقدر اعتماد ایرانی ها را جلب کرده بود که وقتی اولین بار وعده قهرمانی در رقابت‌های انتخابی المپیک را داد هیچ کس حتی به نایب قهرمانی هم فکر نکرد.
اغراق نیست اگر بگوییم این تیم، امروز قوی‌ترین تیم تاریخ والیبال ایران است. تیمی که پله پله رشد کرد و امروز ژاپن، چین و کره تیم‌هایی که تا همین دو، سه سال پیش پیروزی برابر آنها برای ما رویا بود مقابل ما حرفی برای گفتن ندارند. ما امروز در شکست ژاپن هت تریک می‌کنیم، دیوار چین را فرو می‌ریزیم و کره جنوبی آرزوی شکست دوباره ما را دارد، تیم%:8.9!که گام‌های بلندش را فراتر از قاره کهن برداشت و اولین حضور در لیگ جهانی را با شکست صاحبان قدرت در والیبال جهان تجربه کرد تا جایی که حالا ایتالیا، روسیه، صربستان، آمریکا، آرژانتین و .. نگران از رویارویی دوباره با ایران در تورنمنت های جهانی هستند.
اما.. n00135805-b
اما همه چیز آماده بود تا والیبال ایران راهی را که با ولاسکوی بزرگ آغاز کرد ادامه بدهد. قرارداد رسمی نشان از این داشت که پیرمرد آرژانتینی تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی سرمربی تیم ملی والیبال ایران است. قرار بود دومین حضور در لیگ جهانی را در کنار او که گام بزرگی برای تحول والیبال ایران برداشت تجربه ‌کنیم. قرار نبود رفیق نیمه راه باشد. او که به اصرار کریستینا کرنچر رئیس جمهور و فدراسیون والیبال آرژانتین و البته به درخواست مردم کشورش، بار سفر را بسته است می‌گوید شرمنده است از اینکه برای اولین بار در زندگی کاری‌اش قراردادی را نیمه تمام می‌گذارد.
آقای خاص به رسم ادب و احترام و به پاس حمایت‌های مردم و اهالی والیبال به ایران می‌آید تا در مقابل دوربین‌های تلویزیونی رسماً از مردم ایران عذرخواهی کند. ولاسکو بارها گفته است که به ایران تعلق خاطر دارد و ایرانی‌ها نیز حمایت او از هویت و فرهنگ ایرانی را که در برابر سوالات غرض ورزانه رسانه‌های اروپایی در جریان لیگ جهانی والیبال پاسخی محکم و قاطعانه داد فراموش نمی‌کنند.
ما كه معروفيم به مردم خوش استقبال و بد بدرقه فراموش نکنیم که به احترام این مربی بزرگ و به پاس همه تلاش او برای تحول والیبال ایران و با یادآوری روزهای شیرین و خاطره انگیز پیروزی‌های غرور آفرین ملي پوشان، بدرقه‌ای به یادماندنی از ولاسکوی بزرگ به عمل آوریم. پس به افتخار او كلاه از سر برمي‌داريم و ايستاده تشويقش مي‌كنيم…

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.