“اصول رژیم غذایی صحیح برای کاهش وزن”

برای کاهش وزن باید مصرف کالری تان را کم کنید اما نه بیش از حد! هنگامی که کالری مصرفی تان از حداقل مقدار مورد نیازتان در روز (1200 کالری برای بیشتر خانومها) و ( 1500 برای آقایان )کمتر باشد بدنتان همه ی ناراحتی اش را سر متابولیسم بدن خالی میکند و از آنجا که حسابی شما تحریم غذایی اش کرده اید ، میرود سراغ بافت عضلانی و سلولهای ماهیچه ای و آنها را برای تامین انرژی مورد نیازش تجزیه میکند. با پایین آمدن سوخت و ساز و از دست دادن عضلات، روند چربی سوزی و کم کردن وزن در بدن اتفاق نمیافتد !

در برنامه کاهش وزن، مقدار این کاهش، نباید بیش از حدود 1 کیلوگرم در هفته باشد. البته بهتر است برای کاهش وزن، هم از رژیم غذایی و ورزش استفاده کنید. هر نیم کیلوگرم چربی حدود 3500 کالری دارد؛ برای کاهش نیم کیلوگرم ( ۱ پوند ) وزن در هفته، باید 500 کالری از کالری روزانه خود را کاهش دهید یا با ورزش کردن، روزانه 500 کالری بسوزانید. به همین ترتیب، برای کاهش یک کیلوگرم وزن در هفته، لازم است 1000 کالری کمتر مصرف کنید یا بیشتر ورزش کنید.

کمبود کلسیم که در بسیاری از زنان شایع است متابولیسم را کند میکند بهترین منبع کلسیم گرو لبنیات است ( البته خامه جزء آنها نیست) به علاوه مصرف ماست و شیر کم چرب ، جذب چربی موجود در دیگر غذاها را کاهش میدهد !12

فیبرها باعث سیری و دفع راحت غذاها می‌شوند، با خوردن میوه ، سبزی مصرف فیبرتان را افزایش دهید مصرف فیبر میتواند متابولیسم بدن را بیش از 30 درصد بالا ببرد تحقیقات نشان داده اند افرادی که رژیم غذایی با فیبر کافی دارند در دراز مدت کمتر دچار اضافه وزن خواهد شد سعی کنید در طول روز بانوان 25 گرم آقایان 35 گرم فیبر میل کنند این مقدار فیبر در 3 واحد فیبر و سبزیجات وجود دارد

مواد غذایی سرشار از فیبر :انواع لوبیا ، عدس ، ذرت ، نان سبوس دار ، سیب ، گلابی ، انواع کلم بروکلی ، هویج ،

نوشیدن آب
به ازای هر 10 کیلو از وزن خود یک لیوان آب در طول روز بنوشید آب متابولیسم بدن را در روز افزایش میدهد .
نمونه ای از یک رژیم غدایی مناسب و صحیح ! رژیم عذایی که شامل 3 وعده عذایی اصلی و 3 نوبت میان وعده است مصرف مواد غذایی مثل کربوهیدراتهای تصفیه شده ،سس سفید ، فست فودها و نوشابه به دلیل دارا بودن کالری زیاد و ارزش غذایی کم از رژیم غذایی کاملا حذف میشود .

وعده صبحانه : شامل یک کف دست نان ، یک عدد میوه ، چای ، گردو یا مغز بادام و مقداری پنیر

بعد از صرف صبحانه یک نوبت میان وعده که شامل چای یا نسکافه با خرما یا 1 لیوان شیر با دو عدد بیسکویت ساقه طلایی

ناهار : 8 قاشق برنج 300 گرم گوشت مرغ ، ماهی یا گوشت و سالاد به مقدار دلخواه
بعد از ناهار یک نوبت میان وعده که شامل 100 گرم میوه 2 عدد مغز گردو ویک کف دست نان با مقداری پنیر

شام : یک تکه نان به اندازه کف دست یک لیوان ماست ، سالاد با روغن زیتون در وعده شام اصلا نباید برنج مصرف شود

میان وعده بعد از شام، شامل یک عدد میوه یا یک لیوان شیر یا سبزیجات

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دانشگاه صنعتی اصفهان, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی, کلینیک ورزش درمانی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.