جوگو: خاصیت استثنایی طارمی در ماه رمضان

روزنامه اوجوگو تیتر اصلی و جلد شماره یک خود را باز هم به مهدی طارمی اختصاص داده است. این روزنامه پرتغالی نوشته است که مهاجم ایرانی پورتو در ماه‌های رمضان عملکرد خوبی را از خود نشان داده و انتظار می‌رود با آغاز دوباره رمضان، او درخشش خود را تکرار کند.

اوجوگو با تیتری بزرگ روی جلد اول خود نوشته است: “طارمی در ماه رمضان شتاب می‌گیرد”، نوشت: گلزنی بازیکن ایرانی معمولاً در ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد. او در رمضان سال قبل، ۶ بار گلزنی کرد و یک پاس گل داد، تنها دو مورد کمتر از سال قبل.

در این گزارش آمده است:

نرخ گلزنی و گل‌سازی طارمی در دو سال اخیر که یکی از آداب دین اسلام را ادا کرد، افزایش یافت. زیدو سانوسی نیز سرعت خود را (در میانگین گلزنی و گل‌سازی) کم نکرد.

سال گذشته، این بازیکن ایرانی در یک ماهی که از طلوع تا غروب خورشید نتوانست غذا بخورد، در ۶ بازی ۶ گل زد و یک پاس گل داد. و در سال ۲۰۲۱ نیز شش بار گلزنی کرد و سه مرتبه پاس گل کرد.

طارمی و زیدو تنها مسلمان‌های تیم پورتو هستند. از ۲۲ مارس تا ۲۱ آپریل زمان آغاز و پایان ماه رمضان، یکی از واجبات دین اسلام است که افراد باید از طلوع تا غروب خورشید روزه بگیرند که این مسئله تلاش بدنی بیشتری در تمرینات [معمولاً صبح‌ها] و در بازی‌ها می‌طلبد.

1836665
1836666

گذشته‌ای که دور نیست نشان می‌دهد که نه تنها ماه رمضان عملکرد و توانایی بازیکنان پورتو را کاهش نمی‌دهد، بلکه برعکس این موضوع رخ داده است. با نگاهی به اعداد و ارقام می‌توان گفت که طارمی گرسنگی خود را با گل رفع می‌کند و زیدو هم در این دوره نشانه‌ای از کاهش توانایی‌هایش را نشان نمی‌دهد.

امسال و تا به اینجا، آمار طارمی این‌گونه بوده است: او ۱۸۰ دقیقه در تیم ملی ایران بازی کرد و با یک گل زده، به تمرینات پورتو برمی‌گردد. سانوسی نیز در ۲ بازی کامل برای نیجریه انجام داد. در ۶ بازی پورتو که در رمضان سال ۲۰۲۲ برگزار شد، طارمی در هر ۶ بازی به میدان رفت و میانگین دقایق حضور او در زمین، ۶۹٫۵ دقیقه بود. به طور مثال او تا به اینجای فصل، به طور میانگین ۷۴ دقیقه در هر بازی به میدان رفته است.

این آمار نشان می‌دهد شرایط جسمانی‌ای که این ایرانی ارائه کرد، نگرانی چندانی به وجود نیاورد. او برابر ویتوریا گیمارش یک گل زد، مقابل پورتیموننزه نیز هت‌تریک کرد و یک پاس گل داد، تیمی که حریف موردعلاقه طارمی برای گلزنی است و اتفاقا حریف بعدی اژدهایان در لیگ برتر نیز همین تیم است.

1836667

برای اینکه بفهمیم این آمار گلزنی حاصل شانس نبوده، کافی است یک سال دیگر به عقب برگردیم. طارمی در سال ۲۰۲۱ نیز در تمام بازی‌های ماه رمضان که هفت مسابقه بود، به طور میانگین ۷۱٫۵ دقیقه به میدان رفت. او ۶ گل به ثمر رساند و سه پاس گل نیز داد. البته در اولین ماه رمضانی که طارمی به فوتبال پرتغال آمد و لباس ریو آوه را بر تن کرد، مسابقات به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده بود.

میوه‌های پرکالری مانند موز، کافه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ایزوتونیک برای پرکردن موثرتر نمک‌های معدنی در بدن انسان ایده‌آل هستند. با این حال، دربی مقابل بنفیکا که ساعت ۶ بعد از ظهر آغاز می‌شود (یعنی هنوز هوا روشن است) نیاز به مراقبت ویژه دارد و جای تعجب نیست که پس از غروب آفتاب، بازیکنان مسلمان پورتو در حال خوردن آجیل یا موز در زمین دیده شوند. برخورد با این وضعیت چیزی است که اتفاقا مدیران پورتو به آن عادت کرده‌اند.

1836668

سرجیو کونسیسائو یک سال پیش در مورد این موضوع گفت: «ما یک بخش پزشکی داریم که بهترین متخصص تغذیه در جهان، ویتور هوگو را در خود جای داده است. وقتی مهاجم و دفاع چپ از تیم‌های ملی برمی‌گردند، یک جلسه با بازیکنان برگزار می‌شود تا تمام مراحل و همچنین هر گونه تغییر در برنامه‌ها مشخص شود. مانند خوابیدن به طوری که اولین وعده غذایی خود را حتی قبل از طلوع صبح میل کنید.

این‌ها جنبه‌های اساسی برای بهبود عملکرد هستند و همه چیز با جزئیات در مرکز پزشکی پورتو بین بخش‌های مختلف (تغذیه، فیزیولوژی، فنی و…) به منظور کاهش خطر آسیب بررسی می‌شود. با زمان کمتری برای دریافت کالری لازم، غذاهایی انتخاب می‌شود که ارزش کالری بالایی دارند و احساس سیری ایجاد نمی‌کنند.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.