مایکل فلپس؛‌ مردی که رکورد ۲ هزار ساله المپیک را شکست

شناگر اسطوره‌ای آمریکا بعد از چهار دوره درخشش بی‌نظیر در المپیک، به صورت رسمی از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد.

به گزارش سایت نود، شناگر اسطوره‌ای آمریکا بعد از قهرمانی در دیدار فینال چهار در صدمتر مختلط المپیک ۲۰۱۶ و کسب بیست‌وهشتمین مدال خود در تاریخ المپیک، با ثبت رکوردی بی‌نظیر برای همیشه از دنیای حرفه‌ای ورزش خداحافظی کرد.

پسری که از آب می‌ترسید!

مایکل فرد فلپس در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۸۵ در بالتیمور، واقع در مریلند آمریکا متولد شد. فلپس شنا را از پنج‌سالگی آغاز کرد. در هفت‌سالگی از این‌که سرش را زیر آب ببرد، می‌ترسید و به همین دلیل مربیان به او اجازه می‌دادند که به پشت شنا کند. به همین دلیل کرال پشت، اولین مهارتی بود که فراگرفت.

فلپس پس از یادگیری شنا به صورت کامل و گذر از دوره آماتور و تبدیل شدن به یک شناگر حرفه‌ای، در ۱۷ و ۱۸ سالگی در مسابقات جهانی سال ۲۰۰۱ ژاپن و ۲۰۰۳ اسپانیا موفق به کسب چهار مدال طلا و دو مدال نقره شد، اما با این حال او هنوز در عرصه جهانی ورزشکاری ناشناخته بود.

یک “المپین” واقعی

در ۱۹ سالگی در قالب تیم ملی شنای آمریکا راهی المپیک ۲۰۰۴ آتن شد. جایی که با هنرنمایی خود و کسب ۶ مدال طلا و ۲ مدال برنز در مواد مختلف مسابقات شنای المپیک، تبدیل به یکی از معروفترین و موفق‌ترین ورزشکاران جهان و المپیک شد.

پس از المپیک یونان، فلپس در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ کانادا و ۲۰۰۷ استرالیا دوازده مدال طلا و یک مدال نقره کسب کرد تا روند قهرمانی‌های او در شنا همچنان و تا پیش از المپیک پکن ادامه داشته باشد. اما اوج درخشش این شناگر اسطوره‌ای آمریکا مربوط به المپیک ۲۰۰۸ پکن می‌شود، جایی که مایکل فلپس با دریافت هشت مدال طلا در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن، در آن سال به عنوان دارندهٔ بیش‌ترین مدال طلا در تاریخ المپیک (۱۴ مدال) رسید و ازلحاظ تعداد مدال در یک دورهٔ المپیک نیز از رکورد شناگر آمریکایی مارک اسپیتز در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ پیشی گرفت. ( اسپیتز با کسب هفت مدال طلا در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بهترین دستاوردی را که در آن زمان، یک ورزشکار در یک دوره المپیک به آن رسیده‌ است، ثبت کرد.)

فلپس پس از شکستن رکورد هموطن خود و کسب ۸ طلا در المپیک پکن، به دلیل مشکلات اخلاقی تا حدود زیادی از دنیای قهرمانی فاصله گرفت و برای چند سال و تا پیش از المپیک ۲۰۱۲، نتوانست عنوانی مهم در سطح رقابت‌های جهانی شنا کسب کند. اما با این حال او با تمرینات ویژه توانست خود را برای المپیک ۲۰۱۲ آماده کرده و در این دوره از بازی‌ها نیز شرکت کند.

او در المپیک لندن نیز چشم‌ها را خیره کرد و توانست با کسب ۶ مدال (۴ طلا و ۲ نقره) رکورد بیشترین مدال المپیک که تا پیش از این با مجموع ۱۸ مدال، در اختیار لاریسا لاتینینا ژیمناست اوکراینی تیم اتحاد جماهیر شوروی سابق بود را پس از ۴۸ سال از آن خود کرده و به رکورد ۲۲ مدال المپیک دست یافت.

سرنوشت فلپس بعد از اتمام بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ اما چیزی شبیه وضعیت او بعد از المپیک پکن بود. او به دلیل مشکلات اخلاقی و البته اعتیاد به الکل مدت زمان زیادی از تمرینات و مسابقات شنا دور بود و تقریباً در هیچ رقابتی موفق به کسب مدال نشد.

نیمه‌ ماهی؛ نیمه‌ انسان

در فاصله زمانی نزدیک به یک سال مانده به شروع المپیک ۲۰۱۶ اما فلپس پس از ترک اعتیاد خود دوباره تمرینات شنا را آغاز کرد و با رژیم غذایی مخصوص که حاوی ۱۲۰۰۰ کالری در روز می‌شد (یک مرد هم‌سن او روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری نیاز دارد.) برای حضوری مقتدر در ریودوژانیرو آماده شد و در نهایت نیز همراه تیم ملی شنای آمریکا در این رقابت‌ها حاضر شد.

فلپس که در شروع المپیک ریو سی‌ویک ساله شده بود، در چهارمین المپیک خود نیز خوش درخشید و توانست با کسب ۵ مدال طلا و یک نقره رکورد جاودانه و بی‌نظیر ۲۸ مدال در المپیک را از خود به جای بگذارد. رکوردی که این شناگر توانمند آمریکایی را تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار تمام ادوار المپیک کرد.

شکستن یک رکورد ۲ هزار و ۱۶۸ ساله!

مایکل فلپس تمام رکوردهای مرتبط با تعداد و کیفیت مدال در تاریخ المپیک را در اختیار دارد. هیچ ورزشکاری در تاریخ به اندازه و با کیفیت او مدال نگرفته اما بعضی رکوردها، متعلق به تاریخ هستند. در طول بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ سال برگزاری رقابت‌های المپیک باستان و عصر مدرن، تعداد کمی رکورد بیشتر از ۷۰، ۸۰ یا ۱۰۰ سال دوام آورده‌اند. یکی از رکوردهایی که سال‌ها (به معنی واقعی کلمه “سال‌ها”) دست‌نخورده بود، رکورد تعداد مدال در رقابت‌های انفرادی بود.

“لئونیداس” قهرمان افسانه‌ای “رودس” (شهری در جنوب یونان امروزی) ۱۵۲ سال پیش از میلاد در المپیک باستانی یونان موفق شد در ۱۱ رقابت انفرادی رشته‌های مختلف دو به مقام برسد. آن روزها خبری از مدال نبود و به ورزشکارانی که اول تا سوم می‌شدند، جوایزی مثل روغن زیتون بسیار مرغوب داده میشد.

مایکل فلپس ۲ هزار و ۱۶۸ سال بعد از “لئونیداس”، در المپیک ریو موفق شد به رکورد کسب مدال در ۱۳ رقابت انفرادی برسد. “فشنگ بالتیمور” رکوردهای عصر باستان را هم شکست.

فلپس که دیروز قبل از رقابت تیمی اعلام کرده بود بازنشسته می‌شود، بعد از کسب طلای بیست و سوم با بغض این خبر را دوباره تایید کرد. عصر اعجاب‌انگیز مایکل فلپس تمام شد.

 

بخشی از گزارش؛ برگرفته از ایلنا

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.