معرفی استروییدهای خوراکی (۱)

نام داروشناسی: اکسیمتالن ساختار شیمیایی: ۱۷ بتا-هیدرکسی-۲-هیدرکسیمتیلن-۱۷ آلفا-متیل-۵ آلفا-اندرستن-۳-یک
وزن مولکولی پایه: ۳۳۲٫۴۸۲ اکسیمتالن
مقدار مصرف موثر: روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم
مقدار قابل تهیه: قرصهای ۲٫۵، ۵ و ۵۰ میلی گرمی
ویژگیها: بدون شک، اکسیمتالن، تاکنون قویترین و فعالترین استروئید بوده است. این ماده، نه تنها خیلی سریع عمل می کند، بلکه باعث افزایش ناگهانی حجم هم می شود. افزایش وزن تا ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلوگرم) در دو هفته، اصلا عجیب نیست. این عملکرد تا حد زیادی به دلیل ترکیب تاثیر ملایم تا ضعیف آندرژنیک و فعالیت شدید آنابلیک حاصل از مکانیزمهای غیر ای آر (مکانیزمهایی غیر از بستن گیرنده های آندرژن) آن است. افزایش حجم ناشی از اکسیمتالن، کاملا خشک (فقط عضله) نیست. با مصرف این ماده، متوجه صافی زیاد عضله خواهید شد که بعلت احتباس آب و چربی ناشی از خواص استرژنی (لیپلیسیس) بوجود می آید. گاهی این لیپلیسیس بسیار شدید است. یکی از مطالعات انجام شده روی بیمارانی که مدتی طولانی دیالیز می شدند، دقیقا نقش اکسیمتالن را در افزایش چربی خون نشان داد. میزان رسوب چربی پس از فرآوری در کبد، بشدت در گروه مصرف کننده اکسیمتالن افزایش یافت، در حالیکه در گروه شاهد، تغییری ایجاد نشد.
به این ترتیب، ضمن توانایی انجام تمرینهای سنگین بدون تحمل درد، مواد مغذی بیشتری وارد سلولها می شوند که احتمالا باعث رشد مستمر بافت عضلانی خواهد شد. اما، مشکل احتباس زیاد آب، ایجاد ظاهری ورم کرده است. ظاهری که در فصل تمرین و افزایش حجم، در بسیاری از بدنسازان و وزنه برداران قدرتی سنگین وزن دیده می شود. البته افزایش استرژن، خطر عوارضی جانبی، همچون جینیکمستیا (رشد بافت پستان در مردان) را بالا می برد.
توصیه اکید می شود که دوره اکسیمتالن، به هیچ وجه، بیش از ۶ هفته طول نکشد. هنگام مصرف اکسیمتالن یا هر استریید ۱۷-آلفا-الکیلیتی دیگر، باید برای آزمایش متناوب مقادیر کبدی، مرتبا تحت نظر پزشک بود. اکسیمتالن، نسبت به سایر استرییدها، برای کبد خطرناکتر نیست، بلکه، خطر عوارض کبدی، بیشتر بدلیل مقدار مصرف بیشتر این ماده است. اکسیمتالن، تاثیر پشمگیری بر فشار خون دارد. بنابراین توصیه می شود که مخصوصا اگر فشار خون بالا دارید، از یک داروی ضد فشار هم استفاده نمایید. برای این مورد هم، نظارت و کنترل پزشک توصیه می شود. اکسیمتالن، تاثیری نامطلوب بر تحمل گلوکز دارد و باعث بروز حالت شبه دیابتی می شود. درصورتیکه مبتلا به این بیماری هستید یا نشانه های آن در بدنتان تشخیص داده شده است، از این ماده پرهیز نمایید. می توان با اطمینان خاطر اظهار داشت که تاثیرات منفی ناشی از مصرف این هورمون، تقریبا شدید هستند و به همین دلیل برای مبتدیان، زنان یا کسانی که از قبل، سابقه بیماری یا عوارضی را دارند، تجویز نمی شود. رای حفظ استرژن، نوالدکس، بعنوان قویترین ماده ضد گیرنده استرژن، ترجیحا با مقادیر بیش از حد معمول (۳۰ تا ۴۰ میلی گرم) توصیه می شود. باید توجه داشت که بیش از نیمی از عملکرد آنابلیک اندرل، ریشه در این فعالیت استرژنی دارد. بنابراین، نوعی معامله عوارض جانبی کمتر برای پیشرفتهای بیشتر صورت می گیرد. با توجه به گزارش افزایش شدید فشار خون، مصرف داروهای ضد فشار توصیه می شود. در پایان، یادآور می شوم که هنگام مصرف اندرل، آزمایشهای کبد را مرتبا انجام دهید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید:

telegram.me/dana_varzesh_arian

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.