و سرمربی تیم ملی اینگونه رفتنی شد …

از همان شبی که کارلوس کی‌روش چهار ساعت با علیرضا اسدی جلسه گذاشت و به قول خودش با قلبی شکسته و آکنده از درد محل فدراسیون فوتبال را ترک کرد شمارش معکوس برای جدایی مرد پرتغالی آغاز شد. از نشست طولانی دبیرکل فدراسیون با سرمربی تیم ملی که بیش از یک هفته از آن می‌گذرد، اطلاعات دقیقی به بیرون درز نکرد و تنها از زبان کی‌روش تا همین حد معلوم شد که اسدی از عملکرد این مربی انتقاد نموده و نتایج تیم ملی را پایین‌تر از سطح توقعات توصیف کرده است.
یک روز بعد دیدار سرمربی تیم ملی با دبیرکلی که گفته می‌شد برای تعامل بیشتر و بهتر وزارت ورزش با فدراسیون جایگزین مهدی محمدنبی شده است، خبرنگاران برای جویا شدن نظر علی کفاشیان درباره اتفاقات یک روز قبل خود را به محل فدراسیون رسانده و از او درباره آن جلسه پر رمز و راز پرس و جو کردند. رئیس فدراسیون هم با همان خونسردی و شوخ طبعی همیشگی جواب آنها را داد و تاکید کرد که برگزاری آن نشست صرفا برای آشنایی دو طرف از یکدیگر بوده و تصمیم‌ گیرنده نهایی درباره کی‌روش در نهایت خود اوست. کفاشیان البته در عین حال یک بار دیگر یادآور شد که در دعوای کادر فنی تیم‌های بزرگسالان و امید بر سر در اختیار گرفتن علیرضا جهانبخش و سردار آزمون حق را به دومی می‌دهد و این دو بازیکن لژیونر در این مرحله ملزم به همراهی تیم المپیک هستند. n00184651-b
همانروز قرار بود تا جلسه دیگری بین سرمربی تیم ملی با مدیر و کادر فنی تیم امید تشکیل شده و در آن تکلیف این دو نفر برای حضور در یکی از این دو تیم معلوم شود اما این جلسه برگزار نشد و به جای آن کی‌روش در یک نشست خبری شرکت کرد. مربی پرتغالی در این کنفرانس ضمن تاکید دوباره بر اینکه تیم ملی بزرگسالان همواره باید بر سایر تیم‌های ملی اولویت داشته باشد بار دیگر بر ضرورت حضور جهانبخش و آزمون در دو اردوی اتریش و سوئد پای فشرد.
کی‌روش البته از این فرصت برای گلایه مجدد از دبیرکل جدید فدراسیون هم استفاده و از اینکه اسدی حاصل کار او و همکارانش را زیر سوال برده ابراز ناراحتی کرد. در آن نشست، سرمربی تیم ملی کنایه‌ای هم به دبیرکل فدراسیون زد و با گفتن اینکه اسدی و آنهایی که او نماینده‌شان است باید این بازی را تمام کنند اولین نشانه‌های خداحافظی قریب‌الوقوعش از تیم ملی را آشکار کرد.
البته دبیرکل جدید فدراسیون تنها کسی نبود که سرمربی تیم ملی در این مدت با او دچار اصطکاک بود چراکه کی‌روش همزمان با مدیر تیم امید نیز وارد یک دعوای رسانه‌ای تمام عیار شد. اختلاف کی روش با حبیب کاشانی تنها به موضوع در اختیار گرفتن یا گذاشتن جهانبخش و آزمون مربوط نبود بلکه علاوه بر آن بحث درباره استفاده از کمپ تیم‌های ملی هم به محلی برای کشمکش دو طرف تبدیل شد. یک روز بعد از برگزاری نشست خبری کی‌روش و تنها ساعتی پس از آنکه دبیرکل فدراسیون از برپایی یک کنفرانس مطبوعاتی خبر داد سرمربی تیم ملی هم اعلام کرد به فاصله ۲۴ ساعت برای دومین مرتبه روبروی خبرنگاران خواهد نشست. اسدی ساعتی بعد با اعلام لغو نشست خبری خود و تاکید بر اینکه به خاطر منافع ملی بیان حقایق را به زمان دیگری موکول خواهد کرد یک بار دیگر بر لزوم حضور جهانبخش و آزمون در اردوی تیم امید تاکید نمود. پس از اعلام منتفی شدن جلسه مطبوعاتی اسدی، کی‌روش هم کنفرانس خبری خود را ملغی کرد تا هر دو نشست به فاصله کوتاهی یکی پس از دیگری لغو شوند.
در کشاکش جدل سرمربی تیم ملی و دبیرکل با یکدیگر و در شرایطی که در دعوا درباره جهانبخش و آزمون فدراسیون آشکارا حق را به تیم امید می‌داد، محمد خاکپور و سایر اعضای کادر فنی تیم المپیک هم با دوری نسبی از دعواهای رسانه‌ای ترجیح دادند تا منتظر عملی شدن وعده فدراسیون در این باره بمانند. بی محلی کادر فنی تیمهای ملی بزرگسالان و امید که روز چهارشنبه همزمان با هم برای تماشای دیدار نفت تهران با حریف عربستانی به ورزشگاه آزادی رفته بودند نشان داد که روابط دو طرف چندان مساعد نیست. پس از مشاهده این وضعیت بود که سرمربی تیم ملی علنا هشدار داد که در اختیار قرار ندادن جهانبخش و آزمون به مثابه دخالت مستقیم در حوزه کاری او به حساب آمده و تهدید کرد در صورتی که این دو بازیکن در اردوی اروپایی تیم ملی حاضر نباشند با فدراسیون فوتبال قطع همکاری خواهد نمود. مرد پرتغالی همچنین یادآور شد که اگر منافع ملی در گروی برکناری اوست به این اخراج افتخار خواهد کرد. واکنش رئیس فدراسیون به این تهدید باز هم توام با خونسردی بود و کفاشیان ضمن یادآوری اینکه کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است معتقد بود که او استعفا نمی‌دهد.
در چنین فضایی بود که اظهارنظر وزیر ورزش در یک گفتگوی رادیویی توجهات را به خود جلب کرد. محمود گودرزی با تاکید بر اینکه سرمربی تیم ملی تنها باید در حیطه مسائل تکنیکال و تاکتیکال فعالیت کند و نه اینکه کارپرداز، دبیر فدراسیون، مدیر فدراسیون، نائب رئیس، تصمیم گیرنده، سیاستمدار، شومن یا ژورنالیست باشد یک بار دیگر نشان داد که نسبت به نوع رابطه فدراسیون با کی‌روش انتقاداتی جدی دارد و چندان موافق ادامه همکاری با مرد پرتغالی نیست.
مصادف با آخرین روز سال ۹۳ و تنها ساعاتی پس از آنکه آخرین هماهنگی‌ها برای دادن جهانبخش و آزمون به تیم امید انجام شد کارلوس کی‌روش ظهر جمعه استعفای خود را از تیم ملی ایران اعلام کرد. مرد پرتغالی با تاکید بر اینکه این جدایی ناشی از فشارهای بیرونی و خارج از خواسته قلبی خودش و رئیس فدراسیون فوتبال بوده باز هم نگاهها را متوجه وزیر ورزش نمود که پیش از آن نارضایتی‌اش را نسبت به او علنی کرده بود. برخلاف دفعات قبل رئیس فدراسیون این بار جدایی سرمربی تیم ملی را تایید و از خداحافظی با او پس از دیدارهای دوستانه با تیم‌های شیلی و سوئد خبر داد تا راه سینیور کی‌روش پس از چهار سال از فوتبال ایران جدا شود.

imna.ir

 

این نوشته در فوتبال ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.