نقش ترتیب در تلفیق تمرین‌های قدرتی و هوازی

انجام تمرینات هوازی و استقامتی همراه با هم می‌تواند در افزایش کارایی ورزشکاران موثر باشد، با این حال ورزشکاران تردید دارند این تمرینات با چه ترتیبی موثرتر است.VS-02

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درست است که تلفیق ورزش‌های مختلف می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد، اما این سوال پیش می‌آید که آیا ترتیب ورزش‌ها مهم است و نقشی در موثر بودن ورزش دارد؟ ترتیب ورزش‌های هوازی و استقامتی موضوع تحقیق دپارتمان بیولوژی و فعالیت فیزیکی دانشگاه فنلاند بود. در این تحقیقات 200 مرد وزن سالم و فعال مورد بررسی قرار گرفتند.

افراد مورد بررسی در این تحقیقات 18 تا 40 سال سن داشتند. بعضی از آنها ابتدا ورزش هوازی و سپس ورزش قدرتی انجام دادند و بعضی دیگر بالعکس. این تمرینات به مدت 94 هفته‌ و در هفته‌ دو تا سه بار انجام شد.

انجام ورزش‌های هوازی باعث خسته شدن عضلات تمرین داده شده می‌شود و توانایی بالا بردن وزنه و تمرینات قدرتی و استقامتی را کاهش می‌دهد.

در این تحقیقات مشخص شد واکنش‌های آنابولیک دو گروهی که ابتدا ورزش هوازی انجام دادند کمتر مطلوب بود. این گروه تا دو روز بعد از ورزش و به هنگام ریکاوری تمرکز تستسترون کمتری داشتند که می‌تواند بر رشد و قدرت عضلات تاثیرگذار باشد. با این وجود بعد از 24 هفته‌ تمرین هر دو گروه کارایی فیزیکی بهتری داشتند و شاهد رشد عضلات بودند. بنابراین ترتیب تمرین‌های هوازی و استقامتی در طولانی مدت تاثیر زیادی بر بدن نمی‌گذارد و هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه شخصی ترتیبی که مناسب تر است انتخاب کند.

با این حال تحقیقات بیشتری لازم است تا تاثیر ترتیب تمرینات بر ورزشکاران حرفه‌ای‌تر و با سابقه‌تر را مشخص کند.

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی, فوتبال ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1 دیدگاه دربارهٔ «نقش ترتیب در تلفیق تمرین‌های قدرتی و هوازی»

  1. علي محمد می‌گوید:

    سلام سعيد جان.
    دكتر جان مرسي بابت مطالب ارزشمندت.ما كه هميشه استفاده كرديم

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.