ورزش شدید به جلوگیری از دیابت کمک می‌کند

هفت و نیم دقیقه‌ ورزش شدید در هفته‌ از احتمال ابتلا به دیابت می‌کاهد.

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند که در مجله BMC نیز منتشر شده، کمتر از 10 دقیقه‌ ورزش شدید در هفته‌ می‌تواند برای کاهش دیابت موثرتر از 30 دقیقه‌ ورزش روزانه‌ای که همیشه توصیه می‌شود، باشد.

جیمز تیمون یکی از محققان می‌گوید می‌توان با هفت و نیم دقیقه‌ ورزش شدید در هفته‌ فواید زیادی برای سلامتی کسب کرد. این یافته‌ها با تصور عموم متفاوت است.

معمولا متخصصان سلامت به افراد بزرگسال توصیه می‌کنند که حداقل 30 دقیقه‌ در روز ورزش متعادل انجام دهند و این کار را پنج روز در هفته‌ ادامه دهند. تحقیقات پیشین نشان داده است که این مقدار ورزش می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش دهند و حساسیت انسولین را افزایش دهد، بدین شکل احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کاهش می یابد.

با این وجود بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت، انگیزه و پشتکار کمتر این برنامه ورزشی را انجام می‌دهند. محققان امیدوار بودند که ورزش کوتاه مدت و شدیدتر بتوانند همین فواید را داشته باشد.

در این تحقیقات 16 مرد که حدودا 20 سال داشتند در شش جلسه ورزش کوتاه مدت شرکت کردند که هر کدام از این جلسات چهار تا شش دوی شدید 30 ثانیه‌ای بود. به این افراد 75 گرم گلوکز داده شد، سپس محققان بررسی کردند که تا چه زمانی میزان قند و انسولین خون این افراد بالا باقی می‌ماند.

محققان دریافتند که بعد از دو هفته‌ مدت زمان بالا بودن قند خون این افراد 12 درصد کاهش یافت و مدت زمان بالا بودن انسولین خون این افراد 37 درصد کاهش پیدا کرد.

ورزش با شدت متعادل تاثیر مستقیم بر پایین آمدن قند خون ندارد اما ورزش شدید تاثیر مستقیم بر این پارامتر می‌گذارد.

محققان توصیه کرده‌اند که افراد سالم بین 20 تا 40 سال هفته‌ای چهار تا شش بار دوی سرعت 30 ثانیه ای انجام دهند. به جای دوی سرعت می‌توان بر روی دو چرخه ثابت شدیدا پدال زد یا بر روی پله‌ها دوید.

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.