علم داوری فوتبال

سال های پیش به راهنمایی استاد گرانقدرم دکتر فرامرزی، تصمیم به اجرایی نمودن چند طرح تحقیقاتی بر روی داوران فوتبال گرفتیم. در آغاز با مشکلات زیادی روبرو شدیم وهیچ داوری بین دو نیمه و یا قبل از شروع بازی اجازه خون گیری نمی داد. اولین کار تحقیقاتی با موضوع “تاثیر استرس رقابتی فوتبال بر میزان فیبرینوژن و شاخص های هماتولوژیک داوران فعال استان اصفهان” در همایش بین المللی ترکیه و واشنگتن پذیرفته شد و به صورت مقاله پژوهشی نیز در مجله فیزیولوژی ورزشی کاربردی به چاپ رسید. در ادامه به کمک استاد عزیز دکتر کردی، مقاله ای را با عنوان ” تاثیر استرس رقابتی بر میزان تستوسترون و کورتیزول بزاق داوران نخبه لیگ برتر فوتبال ایران” آماده و در نشریه بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی (GJSET) به چاپ رساندیم. سپس به اتفاق دوست عزیزم سید هادی حسینی که در حال حاضر در مقطع دکتری دانشگاه پونای هندوستان مشغول به تحصیل است، سلسله تحقیقات را در حیطه داوران فوتبال ادامه دادیم و “تاثیر استرس فوتبال و آمادگی جسمانی را بر عملکرد داوران فوتبال لیگ برتر ایرن” را در قالب سخنرانی همایش بین المللی کرواسی و مقاله پژوهشی به سرانجام رساندیم. خدا را شاکرم که در طی این چند سال به عنوان نفر اول ایران در این زمینه معرفی شده و مقالات بنده به عنوان منابع پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی استفاده می شود. اخیرا نیز از سوی کمیته توسعه فوتبال و مرکز پزشکی و تحقیقاتی فیفا (F-MARC) به عنوان محقق برتر در این زمینه به حضور در مراسم افتتاحیه جام جهانی برزیل دعوت شده ام. لازم است از تمامی دوستان و اساتید خود در زمینه تحقیقاتی و داوران گرانقدر که با شرکت در مراحل تحقیقاتی بنده را در پیشبرد داوری فوتبال و فوتسال و ارتقای آن به سوی علمی شدن یاری نمودند تشکر نمایم.

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دانشگاه صنعتی اصفهان, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی, فوتبال ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «علم داوری فوتبال»

  1. حسن ظهیری می‌گوید:

    سلام جناب دکتر رستمی.اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشدتربیت بدنی گرایش رفتارحرکتی دانشگاه آزاد می باش.امکان دارد در مورد انتخاب موضوع پروپوزال یاپایان نامه ارشد درمورد داوران فوتبال کمک وراهنمایی به من بدهید.باتشکر فراوان.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.