ورزش هوش را هم افزایش می‌دهد؟

ورزش تاثیرات زیادی بر کارایی مغز می‌گذارد و توانایی‌های ذهنی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. کسانی که ورزش می‌کنند حافظه و نیروی پردازش بیشتری دارند.

هوش تنها محصول کتاب خواندن یا انجام بازی‌های فکری نیست. عوامل مختلفی می‌تواند بر هوش تاثیر بگذارد که یکی از ان‌ها ورزش است. ارتباط مستقیمی بین ورزش و کارایی شناختی وجود دارد.96-14

تحقیقات مختلفی بر روی ارتباط بین ورزش و مغز انجام شده است. یکی از آن‌ها نشان می‌دهد موش‌هایی که هر ب به مدت 6 هفته می‌دوند، هیپوکامپوس بزرگتری دارند و این قسمت از مغز با حافظ و یادگیری در ارتباط است. در تحقیقات دیگر ارتباط بین ورزش هوازی و رشد هیپوکامپوس وجود دارد.

در 2 آزمایش مختلف مشخص شد که انجام ورزش هوازی شدید با افزایش یادگیری لغات و زمان واکنش نشان دادن مغز در ارتباط است. بعد از نیم ساعت ورزش با شدت متوسط، توانایی پردازش مغز افزایش می‌یابد. ورزش‌های هوازی و غیر هوازی بافت‌های عصبی را افزایش می‌دهند.

هنوز مشخص نیست که چقدر ورزش کردن باعث افزایش قدرت مغز می‌شود یا تاثیرات ورزش دائمی است یا موقتی.

ورزش ممکن است به سرعت هوش را افزایش ندهد اما به تدریج باعث افزایش کارایی مغزی می‌شود.

این نوشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه, دانشگاه صنعتی اصفهان, دوره های مربیگری و کارگاه های دانش افزایی, عمومی, کلینیک ورزش درمانی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.